COVID-19 продава най-добре!
Това, че коронавирусът внесе смут и объркване у голяма част от човечеството, не е никаква тайна. Информационната агенция Reuters съобщава за грабежи, битки, за страхотна паника на потребители в света. В Австралия големите хранителни магазини са въвели ограничения за броя на покупките. В Япония ролките с тоалетна хартия са вързани с вериги към стените в обществени тоалетни. В Хонконг въоръжени бандити нападат супермаркет, за да ограбят доставените в него продукти.
Невероятно уплашени потребители се запасяват с всичко възможно – от медицински маски до тоалетна хартия. Защитни комбинизони за еднократна употреба бяха разпродадени за броени часове на Amazon. Продажбите на маски надхвърлиха 44 милиона – увеличение с над 17000 на сто въпреки ръста на цената им с 382 на сто (от 13,28 долара на 63.95 долара). Хората пазаруват неистово, защото са дезориентирани, объркани, уплашени. А като се презапасяват те имат чувството, че по някакъв начин могат да контролират ситуацията.
Кейт Книбс разказва в популярната медия WIRED за паниката, обхванала американците. Те се подготвят за истинска катастрофа, в която за да оцелеят пазаруват от радиостанции до торби пълни с медицински консумативи и храна. Продажбите на маски в САЩ скочиха с 319 на сто, а на дезинфектанти – с 73 на сто. Предварително опаковани комплекти с най-необходими неща за оцеляване пълнят количките на купувачите в цялата страна или пристигат в домовете им, поръчани онлайн. Продажби, за които преди са отивали месеци, паниката около коронавируса ги сведе до дни и седмици. WIRED цитира Кристиан Шауф – основател на магазина за оцеляване „Uncharted Supply“, който казва: „Коронавирусът продава!“
Паниката, обхванала сега американците е и израз на недоверие към социалните системи за сигурност, на чувството за загуба и обреченост. Броени часове след като се появи информацията за коронавируса в САЩ бяха продадени около три милиона единици оръжия – с близо 40 на сто повече в сравнение с месец януари тази година.
Куртис Лий и Анита Чабрия публикуваха интересен репортаж в „Лос Анджелис Таймс“ – вторият по тираж американски всекидневник след „Ню Йорк Таймс“. Те са интервюирали търговци на оръжия и боеприпаси, за които е необяснима експлозията от продажби – техните доставчици не смогват да зареждат рафтовете на магазините. Най-високи са продажбите на оръжие в най-силно засегнатите от коронавируса щати – Калифорния, Ню Йорк и Вашингтон. Хората дават по 2500 долара за пистолет, по 200 долара само за патрони. Журналистите цитират Дейвид Стоун – собственик на оръжеен магазин, който казва: „Изглежда, че светът се е побъркал!“
Алекс Хорсман – мениджър на онлайн магазина за оръжия Ammo.com споделя, че „това е първият ни опит с вирус, водещ до подобен тласък на продажбите.“ Само от 23 февруари до 4 март транзакциите са се увеличили с 68 на сто в сравнение с 11 дни преди 23 февруари, когато Италия съобщава за кризата с Covid-19.
За невероятният бум в продажбите на оръжия на фона на пандемията от коронавирус в САЩ, пише и британският The Guardian. Вестникът цитира Лари Хаят – собственик на един от най-големите магазини за оръжия – Hyatt Guns в Шарлът, Северна Каролина. Той казва, че сцените на масово купуване в неговия магазин са практически безпрецедентни. За неговите 61-години това се случва за втори път – първият път е било по време на паниката, която е обхванала хората след масовата стрелба в основното училище в Sandy Hook в Кънектикът през 2012 г. В Северна Каролина и Джорджия продажбите на оръжия отбелязват скок съответно с 179 на сто и 169 на сто. Но много големи са увеличенията и в щати, като Пенсилвания, Тексас, Флорида, Илинойс, Ню Йорк…
При това има ясно очертана тенденция: сега хората не провявяват интерес към ловно оръжие – купуват най-вече полуавтоматични бойни карабини от типа AR-15. За Хаят причините за невероятното търсене на смъртоносни оръжия са комплексни: финансовият срив, пандемията, престъпността, политиката – една „голяма бъркотия“, както казва той.
Вярно, ръста на продажбите на оръжия всячески се стимулира от производители, търговци и спонсорирани от тях национални организации за защита на правото на оръжие. Куртис Лий и Анита Чабрия цитират в репортажа си и сина на американският президент Доналд Тръмп-младши, който е написал в Туитър: „Не ви трябва, докато не ви потрябва!“ (@DonaldJTrumpJr).
В интерес на истината американците имат основания да се безпокоят за сигурността си – своята, на децата и близките си. Медията Fox News коментира, че американските власти прилагат към коронавируса „рецепта на хаоса“ – сега те пускат престъпници от затворите и не арестуват хулигани по време на пандемията. Така в щата Филаделфия на полицията е наредено да не санкционира нарушители за извършени от тях престъпления. В Лос Анжелис доскоро са били арестувани на ден по 300 души, а сега по време на коронавируса – не повече от 60 човека на ден. Училищатата са закрити, милиони тинейджъри се чудят какво да правят – могат да разграбят магазин, да откраднат автомобил, да хулиганстват, защото знаят: полицията ще бездейства. И заради прилагането на рецептата на хаоса, коментира Fox News, хората се редят на опашки пред магазините за огнестрелно оръжие.
Не са малко родителите, които се притесняват от това деца и тинейджъри, сега освободени от училище, да не започнат да стрелят и да убиват с наличното по домовете им оръжие. И те имат основания за това – точно то вече е вторият най-разпространен убиец на деца в САЩ след автомобилни катастрофи. А при тинейджърите на възраст от 14 до 17 години нараняванията с пистолет са най-високата причина за смърт, сочат проучвания на училището за обществено здраве на университета в Мичиган.
Както всичко друго, така и тази пандемия един ден ще свърши. Ще забравим за паниката и ще си спомним за шопската мъдрост оти да се косим като знам, че ми мине.
Но много търговци и фармацевти вероятно с тъга ще си спомнят времето на отличните продажби, осигурени им от него – коронавирусът…