Ще ни шпионира ли новата ни прахосмукачка?
Съвремените технологии неузнаваемо променят не само бизнеса, но и бита ни. Всеки, който проявява интерес и има необходимите ресурси, може да се снабди с “умни” неща за дома – от прахосмукачка до уютен диван. Предлагат ги вече и в много магазини у нас. Други безпроблемно може да се осигурят онлайн, от която и да е точка на света. Те не само ще ни освободят от различни задължения, които сега са нужни да вършим, но ще ни предоставят и множество допълнителни услуги – от интересни случки в социалните мрежи до кулинарни съвети.
С понятието интернет на нещата (Internet of Things – IoT), се обозначава мрежа от обекти (битови уреди, системи за сигурност, транспортни средства, сгради, мебели, опаковки, продукти и др.), в които са вградени устройства за взаимодействие помежду си или с околната среда. Те работят независимо от нас, хората и така улесняват живота ни, пестят ресурси – енергия, вода и др. В състояние са да оптимизират пътния трафик, да правят природата по-чиста, а медицината и образованието по-ефективни и т.н.
И това е хубавата новина. Но има и една не толкова добра: с идването им у дома ни вероятността той да остане наше убежище стремително намалява. Всичко, което правим в него и представлява интерес за някого, може да бъде получено чрез нещата, свързани с интернет – от телевизора до хладилника. За да си вършат своята работа те са снабдени с камери и всевъзможни датчици. И денонощно събират, обработват и изпращат информация. А към нея проявяват интерес много клиенти – чиновници, политици, представители на секретни служби… Но най-вече компании, които искат да увеличават печалбите си, като ни манипулират.
Над 25 милиарда устройства са закачени за интернет днес – от автомобили до хладилници и електрически печки. Проучвания сочат, че над две трети от тях имат уязвими места в сигурността си и могат да бъдат обект на атаки от злоумишленици.
Още преди четири години специалисти по охранителни системи показаха например, как може да се блокира дистанционно работата на две високоточни самонасочващи се снайперски пушки Tracking Point. Всяка една от тях струва над 13000 долара. Като се възползваха от пропуски в програмното им осигуряване, експертите посредством таблет отключиха компютъризирания прицел на пушките, а после ги приведоха в състояние да не могат да стрелят. И го направиха от безопасно за тях разстояние. А техни колеги пак дистанционно подчиниха на себе си бортовата система на движещ се Jeep Grand Cherokee. Те заставиха автомобила да ускорява, спира, завива, блокираха трансмисията – и всичко това въпреки желанието на шофьора в джипа.
Наскоро журналистката Клаудия Кабел съобщи във Frankfurter Rundschau за изследване на учени от Техническия университет в Дармщат, Германия. Те са открили, че прахосмукачки-роботи могат да се управляват от разстояние. За да си вършат работата в дома, устройствата с помощта на камери и други датчици, събират информация за неговите стаи. Те са в състояние да направят точен план на жилището, да акумулират сведения не само за вещите в него, но и за собствениците му. Тази информация не е проблем да попадне в ръцете на заинтересовани организации и хора, без собствениците на прахосмукачката да го знаят.
И това важи за всеки уред, който е свързан с интернет, отбелязват немските експерти. Така анализ на системите за безопасност на 18 фитнес-браслета е показал, че и от тях сравнително лесно може да бъде получавана конфиденциална информация, включително за здравословното състояние на собственика им. А тя представлява определен интерес за частни медицински заведения и аптеки например.
Оказва се, че не само камери и датчици по улици, летища, търговски заведения, паркове и на други публични пространства, събират всевъзможна информация за нас. С умните неща се появяват вече големи възможности да ни следят непосредствено в дома ни. Понятието “конфиденциалност” звучи вече наивно – в облака се събира персонална информация, която може да бъде използвана от всеки, притежаващ необходимите ресурси да си плати за тази услуга.
Събираните данни са безценни за специалистите по манипулация например – маркетолози, рекламисти, пиари… Неслучайно анализът на потребителската дейност и нагласите на хората, са една от най-търсените услуги днес. От тях се нуждаят политици, производители, търговци… Така платформата Medallia Experience Cloud е специализирана в анализ на предпочитанията на потребителите. Тя изследва реакцията на хората на различни услуги, лоялността на потребителите, техния социален и демографски профил и пр. Значителна част от необходимата и информация, тя получава благодарение и на интернет неща. Към работата и проявяват силен интерес различни компании – сред нейните над 500 корпоративни клиента са и Samsung, Bank of America, Western Union, PayPal, Airbnb, Comcast, Mercedes Benz, Kia, Mazda, Vodafone, Marriott, Citi, Delta и др.
Може да си направим извода, че колкото по-умни стават устройствата около нас, толкова по-несигурен става света ни. С навлизането на всевъзможни интернет-неща, което тепърва стремително ще нараства и възможностите да бъдем управлявани – директно и дистанционно, също ще се увеличават.
Има ли все пак решение на проблема – как да съхраним неприкосновеността на личния си свят?
И тук действа правилото – най-доброто е простото решение. В случая – да не затрупваме с умни неща дома си.