Аватари ще ни свързват с онези, които не са сред нас

Аватари ще ни свързват с онези, които не са сред нас

 

 

Всяка нова епоха идва не само с непознати технологии, но и с нови думи. В началото на миналия век в езика на нашите предшественици популярни станаха понятия, като телеграф, конвейр, автомобил, електричество, кино… Последвалата я информационна ера ги измести с други – телевизия, космос, кибернетика, компютър…
Сегашната най-нова дигитална епоха настани в езика ни думи като смартфон, робот, изкуствен интелект, 3D-принтер, дрон… И актуализира в света едно дошло от древна Индия определение: аватар. С него в индуизма наричат различните превъплъщения на бога Вишну – пазителя на цялата вселена. На санскрит – древен индоарийски език и основен богослужебен език на индуизма и будизма, аватар буквално означава “спускане”. Индуистите вярват, че за да накаже злодеите и защити добродетелите, Вишну пристига при нас от небето във вид на аватар. Той вече се е превъплъщавал девет пъти, последният път като Буда. Следващата, крайна негова мисия, ще е като Калки Аватара в края на този космически цикъл.


А в епохата на изкуствения интелект, се появи израза “цифров аватар”. Изследователите Шрийа Девадига и Бхакти Шети от Института по технологии „Шрей деви“ в Индия, разработиха система за триизмерни, съвършенни копия за починали близки и приятели. Тя дава възможност да се общува отново, макар и виртуално, с тях.
Своята разработка Шрийа и Бхакти основават на една нова технология – Replika AI. А нея я създадоха руски специалисти. В началото на 2015 г. в App Store се появи приложението Luka – изкуствен интелект, който помага на човека в избор на ресторант. Идеята за него е на двама руски журналисти – Евгения Куйда и Филипп Дудчук, които събират и екип от специалисти, за да я реализират.
Веднага след появата си, техния проект предизвика голям интерес сред професионалисти. Той стана първият руски стартъп (от англ. startup company, startup – стартираща компания) в историята на акселератора Y Combinator.  За него започват да пишат най-авторитетни медии в областта на новите технологии, като Wired и TechCrunch.


Скоро проектът Luka се разраства и започва да предлага различни възможности за развлечение и получаване на информация. Инвеститори като Sherpa Capital, Y Combinator, Ludlow Ventures и др., влагат в Luka над 4,4 милиона долара. През 2016 г. Luka излиза с нов проект – Replika: с помощта на невронни мрежи и изкуствен интелект, да се сътворяват цифрови, виртуални копия на хора. Създадени персонални ботове (бот – съкратено от робот) да приемат стила на общуване на човека и да предават особености на неговия характер. Те са способни да поддържат разговор, да определят срещи, да намират информация в интернет, да си общуват с приятели на собственика им и пр. А него да го мотивират и да му помагат да разрешава различни проблеми. Невронните ботове се самообучават при общуване с потребителя и най-активно ползват информация от неговите социални отпечатъци. Личностният бот става пълно цифрово отражение на човека и е способен вечно да го помни.
Известно е, че от две неща няма как да избягаме – от плащането на данъци и от смъртта. Но след нас, хората от виртуалната епоха, когато настъпи времето да се отправим към отвъдното, остават много цифрови следи – съобщения, писма, участие в различни форуми, общуване с много хора… Основавайки се на тях и на технологията Replica AI на руските си колеги, Шрийа и Бхакти създадоха цифрови решения, които позволяват да се общува с виртуални аватари на починали хора.


По същество става дума за виртуалното ни безсмъртие – нашето съзнание се трансформира, превъплащава в компютърна програма. Цифровите аватари  ще се държат, както някога живелите хора, на които те са точни копия. Ще реагират на събитията в света, ще ги коментират така, както това са правели те, когато са били живи. Изкуственият интелект ще възпроизвежда напълно техния модел на общуване – стил, изказ, жаргон, чувство за хумор и пр. Триизмерните цифрови аватари ще изглеждат и ще звучат точно така, както са изглеждали и звучали починалите хора. Аватарите ще имат достъп до цифровите данни на човека, пазени в облака и ще ги употребяват, за да си общуват със сега живеещи хора. Като използва всички съхранявани данни за онлайн-комуникацията и профили в социалните мрежи, системата създава виртуален човек, който възпроизвежда починалия. И живите хора имат възможност  да го виждат и да разговарят с него постоянно.

Engineering Arts built Fred in 12 weeks. It was modelled on actor Tedroy Newell, 55 (left) and shocked drinkers in a London pub, by smashing a pint glass and talking about a 'robot invasion'
На сайта аз вече писах за създадена система, която въз основа на активността на човека в интернет, му прави много подробен психологически портрет. Тя оценява особеностите на неговия характер, цвят на кожата, пол, сексуална ориентация, политически и религиозни предпочитания, интелектуални способности, склонност към депресия, най-интимни подробности и пр. За тази цел се анализират цифровите следи: писане в социални мрежи, харесвания, историята на преглеждане на страници, на търсения и пр. И въз основа на тях много бързо се създава негов изключително точен психологически портрет. Системата позволява да се научи повече за човека, отколкото самият той знае за себе си.
Психографията, основана на използване на  следи в мрежата посредством технологията Big Data, дава невероятни възможности на хора на власт, да държат нас, простосмъртните, под строг контрол. Но се оказва, че и от нея може да има полза – да ни осигури цифрова вечност например. Създаденият триизмерен  аватар е точно копие на човека, той има неговата външност и глас. А утре, когато няма да ни има вече в този прекрасен луд свят, той ще ни свързва с онези, които си спомнят за нас…
И ще ни осигури, ако не реално, то виртуално безсмъртие.