Учителят, от който зависи бъдещето на децата ни

Учителят, от който зависи бъдещето на децата ни

http://www.odinedu.ru/media/cache/71/f2/71f26153dc4170899a90e4560a9d5d82.jpg

Нещо любопитно се случва сега в американски и канадски училища: ученици и родители протестират срещу новата учебна програма Summit Learning. Става дума за т.н. “персонализирано обучение”, при което се използват онлайн средства. Идеята е чрез индивидуализиране на образованието в ученика да се създава впечатление, че учебната програма е направена лично за него. И затова му се предлага само това, което него го интересува. Платформата, която предоставя Summit, е разработена от програмисти на Facebook и е финансирана от Марк Зукърбърг и неговата съпруга Присцила Чан.
В държавните училища в САЩ учебната програма Summit стартира преди четири години. Днес тя е обхванала над 74000 ученици и близо 4000 учители в 38 щата на страната. При нея учениците през по-голямата част от времето в училище, са пред компютри, слушат уроци и отговарят на въпроси в интернет, при това с различна скорост. Плановете за уроците и изпитните тестове, също са качени в интернет. Ролята на учителя е да контролира процеса, да дава съвети на учениците, да ръководи определени проекти. Училищата получават достъп до системата безплатно, но учениците сами трябва да се снабдят с компютри.
В началото програмата Summit е посрещната с голям ентусиазъм. Но скоро след това учениците започнали да се оплакват от болки в главата, умора, проблеми с концентрацията в учебните часове. Родител на четвъртокласник, посетил един от уроците, провеждани по програмата Summit Learning, ужасен споделя пред журналисти: децата – втренчени в екраните, изглеждали като зомби! Самият той незабавно прехвърлил детето си в друго училище, където още не е била въведена новата учебна програма.

https://pixfeeds.com/images/25/554559/1200-477633505-teacher-and-children.jpg

И той далеч не е единственият – проучване сред родители сочи, че близо 80 на сто от тях не желаят децата им да учат по програмата Summit. Изследване на Университета на Индиана също показва, че над 70 на сто от учениците искат или да се откаже училището им от Summit, или обучението по тази програма да стане избираемо. В Бруклин – най-населеният район на Ню Йорк с над 2,6 милиона души, ученици от горните класове са престанали да ходят на училище, след внедряването на платформата. В окръг Чешър в щата Ню Хампшър, обучението в училищата по програмата Summit е прекратено, след бурни протести на ученици. И сега деца в различни райони на страната не спират да стачкуват. А родители ги подкрепят, като събират подписи под искания да се прекрати този образователен експеримент.
В интерес на истината има и хора, които са убедени в предимствата на интерактивното занимание пред традиционните занятия, водени от учител. За тях програми като Summit, са особено полезни за деца, които живеят в малки или отдалечени населени места – така те получават достъп до висококачествени уроци и учители. Те са на мнение, че протестиращите са под влияние на носталгията, те не искат да има промени и настояват училищата да бъдат такива, каквито са били досега.
Но много повече са тези, които се съмняват в ефективността на Summit. От една страна родители са притеснени от негативното въздействие на компютрите върху здравето на децата им. А от друга – заради недостига или липсата на живо общуване с педагога. Възхваляваната персонализирана система на образование Summit, май се оказва провалена. Отговорите на задачите лесно могат да бъдат намерени в интернет, преподавателите често са некомпетентни, не достига опит. Родители се безпокоят и за сигурността на данните за децата си – та Summit изисква огромно количество лична информация за всеки ученик, контролира дейността му в училище и извън неговите предели.

https://img1.wsimg.com/isteam/stock/1888/:/rs=w:1240,h:620,cg:true,m/cr=w:1240,h:620

Компютърните учебни програми не са в състояние да обхванат и невероятно богатия комплекс от фактори, които действат в обществото. Програмата Summit често прави и грешки – тя препраща учениците и към съмнително съдържание, непроверени ресурси в интернет. Така на урок по история Summit им е препоръчвал да четат статия в британския вестник The Daily Mail, която всъщност рекламирала бикини за жени. Не са малко и учителите, които недоволстват от това, че изпълняват ролята на обикновени контрольори.
Защо си позволих да ви занимавам с тази история точно днес, на нашия светъл празник 24 май? Защото тя твърде красноречиво свидетелства, че активното използване на високи технологии не решава проблемите на образованието. Както е било преди векове, така и днес, а още повече пък утре, неговото качество в най-голяма степен зависи от учителя.
Неслучайно експерти на Световната банка подчертават: особено внимание следва да се отделя на подготовката на учителите. Хайме Сааведра е бивш министър на образованието на Перу, а сега е директор на отдела на Световната банка в областта на образованието. Според него държавите най-вече трябва да инвестират в потенциала на хората и учрежденията, на които е поръчано да обучават нашите деца.
В последните години в родното школо се забелязва една негативна тенденция – намаляват младите хора, които искат да се посветят на учителската професия. Това определено чертае мрачни перспективи и то за време, когато на пазара на труда ще има качествено нови и много по-високи изисквания към абитуриенти и абсолвенти.
Но, за съжаление, ние се сещаме за учителя обикновено в Денят на българската просвета и култура. Той не е там, където би трябвало да се намира – в центъра на публичния интерес. Това място сега е запазено за чалга-звезди, мутри, корумпирани властимащи, лумпени и други подобни образи. А хората, които със своя всеотдаен труд дават знания на децата ни, са забравени, недооценявани, обругавани, лошо заплатени. Не стига това, но и все повече родители си позволяват да ги тероризират, ако са обективни в оценяването на отрочетата им. И това е разбираемо – невежеството и посредствеността се ширят в невероятни мащаби в Татковината ни, подхранвани денонощно от масовата култура и най-вече от телевизията.
Стремим ли се страната ни да намери достойно място в дигиталната епоха, то преди всичко трябва да отделяме внимание на Негово Величество Учителя. Той – компетентният, общителен, съпричастен към това, което вълнува децата ни, способен да ги вдъхновява, креативен учител, е нашият най-ценен национален капитал. И затова той трябва да бъде всячески обгрижван, защитаван, уважаван.
Ако искаме децата ни да бъдат образовани, успешни и щастливи в живота си.
И да ни има като като просперираща нация утре.