Успяваш, ако се възползваш от собственият си ум
Пандемията, първата вълна на която ни заля в последните седмици, ни донесе много емоции. Но освен тревогата за здравето тя ни показа, колко уязвими са и работните ни места – милиони хора по света се оказаха безработни и без средства за препитание. А повечето от тези, които имаха късмета да ги запазят бързо разбраха, че заплатите им вече ще са по-малки. За да оцелеят в коренно различната ситуация, все повече работодатели са принудени драстично да ограничават производствените си разходи.
Това обяснява и рязко нарасналият интерес към изкуствения интелект и автоматизацията, които да заменят живите хора. Пример за това е и една от най-древните професии – журналистиката. Така в китайската информационна агенция „Синхуа“ се появи поредната нова телевизионна звезда – Син Хяоуей. Но тя не е жив човек, а робот, невероятно реалистично копие на журналистката от агенцията Чжао Уанвей. Създадена е от специалисти на „Синхуа“ и китайската търсачка Sogou по технологията 3D. Син ще информира зрителите за дейността на правителствените организации в Китайската народна република. И вече прави това – осветява работата на годишният конгрес на Комунистическата партия на Китай. Китайските експерти обещават скоро Син Хяоуей да излезе от студиото, за да предложи освежаващ стил на излъчване на новини при различни сценарии.
Това далеч не е първият робот, който е назначен в щата на „Синхуа“. През ноември 2018 г. там се появи англоговорещият Чжан Чжао – изкуствен интелект, който също създаде компанията Sogou. А прототип му е живият телевизионен водещ Циу Хао – Чжан е „задигнал“ от него външността, гласа, мимиката. По-късно се появи още един негов колега-робот – Син Сяохао. Той вече умееше да става от стола в телевизионното студио, да жестикулира, бе и далеч по естествен от Чжан. През март 2019 г. телевизионните зрители в Китай се запознаха и с виртуалната водеща Син Сяомин, прототип на която стана журналистката в „Синхуа“ Цюи Мен.
Агенцията бързо откри предимствата на роботите в своята работа – това ускорява процеса на информиране и прави много по-евтино телевизионното производство. За разлика от живите журналисти роботите са винаги здрави, трудят се денонощно, не се нуждаят от почивка, а в процеса на работа непрекъснато се самообучават.
Китайските роботи-телевизионни журналисти бяха високо оценени и в чужбина. Първият чуждестранен клиент на Sogou стана държавната телевизия (Abu Dhabi Media – ADM) на Обединените арабски емирства. През 2019 г. „Синхуа“ представи и рускоезична версия на робот-телевизионен водещ, който бе създаден заедно с руската информационна агенция ITAR-TASS. Той бе представен за 70-годишнината от дипломатическите отношения между Китай и Русия.
А Джим Уотърсън – медиен редактор на The Guardian съобщава, че Microsoft е уволнил десетки журналисти, защото ги е заменил с изкуствен интелект. Потребителите на началните страници на уебсайта MSN и браузъра Edge вече ще виждат новини, които са генерирани от него, а не от живи хора. Компанията е започнала да реализира стратегия за тяхното глобално изместване от работните им места и заменянето им с алгоритми. Служител на Microsoft споделя с Джим, че доскоро е четял за това, как автоматизацията и изкуственият интелект ще заменят хората в бъдеще, но сега точно това се случва с него. Сред съкратените журналисти има хора с дългогодишен опит в бранша, но шансовете им да си намерят нова работа с всеки изминат ден намаляват. И заради пандемията бизнесът, в това число и медийният, е изправен пред трудни финансови предизвикателства. Той е принуден да търси начини да намали разходите си и затова неизбежно предстоят нови и нови, несекващи вълни от съкращения и намаления на заплатите.
За съжаление, малцина са тези, които имат реална представа за кардиналните промени, които сега започват на пазара на труда. А още по-малко са те сред най-младите хора, които сега навлизат в живота: изследване на „Делойт“ сочи, че само 36 на сто от поколението Y (родените след 1980 г.) и 29 на сто от поколението Z (родените след 1995 г.) притежават знания, навици и умения, които да им позволят да са успешни в близкото бъдеще.
Роботите и алгоритмите не се боят от коронавирус, а най-важното не искат заплата. Те просто си вършат работата – денонощно и безупречно. Нещо повече: най-новите поколения са в състояние да се самоусъвършенстват – непрекъснато и неуморно. А това в условията на тотална криза, обусловена и от пандемията от Ковид-19, неизбежно ускорява тяхното повсеместно навлизане по света, а и у нас.
Шансове да оцеляваме в тази нова, непозната ситуация ще имаме само, ако работим за съхраняване и развитие на личната си конкурентоспособност. При това се променят също и нейните доминанти – ако вчера на пазара на труда са се търсели едни качества, днес приоритетни стават други. Според експерти от Световният икономически форум (World Economic Forum – WEF) като изключително важни за бъдещата ни реализация стават три качества: хибридни знания, критично мислене и креативност. За съжаление, точно те не се предлагат все още в повечето училища и университети. И няма как да ги получиш слушайки тъпа чалга, седейки в наргиле-бара и не излизайки от света на видеоигрите. За това се изисква самоусъвършенстване, любознателност и колкото и да звучи демодирано за повечето млади хора днес – четене на много книги.
Знаменитият немски философ Имануел Кант (1724-1804) ни е оставил и този завет: можеш да постигаш целите си само, ако имаш мъжеството да се ползваш от собственият си ум!
Днес – два века по-късно установяваме, че той наистина е прав.