Умна “матрьошка” скоро ще се движи по улиците
Една от професиите, за която в недалечно бъдеще вероятно ще забравим, е тази на професионалния шофьор. Причината – напредъкът в развитието на безпилотните превозни средства е изключително висок. И това не е запазена територия за една или две страни – креативни личности има навсякъде.
В руския Далечен изток сега започват изпитанията на първия безпилотен автобус “Матрьошка” (MatrЁshka). Те ще се проведат в кампуса на Далекоизточния федерален университет (ДВФУ) във Владивосток. Негови учени се занимават точно с безпилотни транспортни средства и системи за техните изпитания по пътищата.
А това представлява непосредствен интерес за производителя на “MatrЁshka” – “Бакулин Моторс Групп” (дъщерна фирма на известната руска компания Volgabus, която произвежда автобуси). Предвижда се първият безпилотен автомобил да заработи на третия Източен икономически форум, който ще се проведе в кампуса на ДВФУ в началото на септември тази година.
“MatrЁshka” е напълно автономен транспорт, който ще е в състояние да превозва пътници, товари, да бъде използван и от комунални служби. Скоростта му е ограничена до 30 км/ч. В товарния вариант автомобила ще е в състояние да превозва товари до 1300 кг. Дължината му е 4,6 метра, широчината – 1,7 метра, височината за пътническия вариант – 2,5 метра.
Двигателят е електрически, а с едно зареждане “MatrЁshka” ще изминава до 130 километра. За да се заредят наново акумулаторите са необходими четири часа. Но това не означава, че автомобила през това време ще е извън строя – на пункта за зареждане модула се пренася на вече подготвена платформа и незабавно е готов да продължи по пътя си. Идеята на проекта е платформите да са повече от модулите. А и работата върху оптимизиране на акумулаторите не спира – скоро пробега с едно зареждане ще бъде увеличен два пъти, което е напълно достатъчно за един голям град.
Автгомобилът се управлява от компютър със самообучаващо се програмно осигуряване. Специални датчици и камери следят пътната обстановка в режим на реално време и я предават на бордовия компютър. Създателите на “MatrЁshka” са избрали тя да възприема света не чрез радари, а посредством визуален интелект (чрез 8 видеокамери). Това означава възможности за самообучаване – изминатия път се запаметява в базата данни. А до нея имат достъп всички смарткари от съответната серия и незабавно се възползват от този опит. Или колкото повече километра изминава “MatrЁshka”, с колкото повече маркировки, знаци, препятствия, различни ситуации тя се среща, толкова по-умна тя ще става.
“Интелектът” за автомобила се разработва от руската компания “Визилект”, а акумулаторите – от руската компания “Лиотех”.
Ще бъдат създавани диспечерски центрове за наблюдаване на безпилотните автомобили и общуването им с пътниците. Оператори в тях ще следят движението им в реално време и незабавно ще се намесват в екстрена ситуация.
Една от ключовите разлики на руската платформа от други нейни аналози в Русия и на Запад, е нейната универсалност. Тя е построена на принципа на заменяеми модули. На основата на безпилотната платформа с лекота и за не повече от 15 минути, се сменя маршрутка с леко товарен автомобил, а машина за бърза помощ се превръща в кола за почистване.
“MatrЁshka” непрекъснато се модернизира и усъвършенства – като дизайн, ходова част, акумулатори, програмно осигуряване… Серийното и производство ще започне в края на тази година в новия завод Volgabus във Владимирска област. Очаква се тя да е търсена от туристически компании, летища, комунални предприятия…
В недалечно бъдеще подобни автомобили не само ще сменят сега познатите ни маршрутки, но ще доведат до намаление и на личните автомобили. Денонощно движещи се, сигурни, автономни, комфортни, екологични и евтини, те определено ще бъдат предпочитаното превозно средство в големия град.