Тях ги интересува не здравето, а парите ни
Преди десетилетие изследователи от Йоркският университет в Канада установиха, че крупните американски фармацевтични компании харчат повече пари за промиване на мозъци, отколкото за изследвания и разработки. Става дума за една четвърт разходи за увеличение на продажбите и за около една десета за изследвания и развитие.
В своя публикация Катрин Елън привежда страховито звучащи цифри за това, в какви мащаби е организирана манипулацията за целите на фармацевтичната индустрия. Ако през 1997 г. общите разходи за манипулация (в публичното пространство за тази цел се използва красиво звучащия израз „маркетинг на лекарства“, но става дума точно за това!) са били 17.7 милиарда долара годишно, то през 2016 г. те са вече около 30 милиарда. През 1997 г. общите разходи за маркетинг само на лекари са 15,6 милиарда долара, но през 2016 г. те са вече 20,3. Маркетингът на лекари включва изпращане на манипулатори в лекарски кабинети, които трябва да ги обработват за ползата от нови лекарства. Да им връчват безплатни проби от тях, както и да им плащат, за да ги изписват и убеждават пациенти в предимствата им. Най-много са били рекламирани лекарства, свързани с диабет, дерматология, хронични болки.
Мощни маркетингови кампании са ориентирани към повишаване на „осведомеността“ на хората за заболявания, които конкретни лекарства могат да лекуват. Но както отбелязват експерти няма доказателства, че американците получават по-добро медицинско лечение в резултат на подобна целенасочена манипулация. А съществуващи разпоредби за това, че трябва да се посочват и рисковете, свързани с лекарствата и тяхната ефикасност, почти не се спазват.
Неотдавна широко бе коментирано в световните медии осъждането на корпорацията Johnson & Johnson (J&J) да заплати глоба от близо 600 милиона долара. Тя е продавала синтетичното обезболяващо лекарство „Фенталин“, което всъщност е наркотик. Само за сведение – и у нас го приемат и хора с болки в гърба или хронично главоболие. Проблемът е не толкова в това, че то прави пациента зависим от него, а защото може и да го убие. Само в щата Оклахома (САЩ) след 2000 г., от него са починали над 6000 души. А епидемията за неговата консумация е била предизвикана точно от целенасочено провеждани манипулативни (маркетингови) кампании. В тях са били изтъквани предимства на препарата, внушавало се, че той е ефективен при всякакви болки. И стотици хиляди хора са били въведени в заблуждение.
Позволявам си да предложа данни за американския пазар на лекарства, защото ги има в публичното пространство – за разлика от ситуацията у нас. Но липсата на прозрачност за това, колко пари дават фармацевтичните компании, работещи на българския пазар за реклама, пиар, маркетинг и пр., съвсем не означава, че те не влагат милиони за това. Иначе как ще си обясним, че за щяло и не щяло нашенеца вече тича към аптеката, за да си осигури вълшебни хапчета. А техният образ е внедрен в главата му от агресивни манипулатори.
Фармацевтичната индустрия не се скъпи, когато трябва да привлече за целите на манипулацията различни учени, лекари, журналисти… Експерти на американският фонд Health-Partners установяват, че една трета от учените изкривяват данни от изпитания на лекарства например. Те съзнателно им приписват очаквани лечебни свойства, преувеличават въздействието им, подценяват риска, свързан с приема им, разширяват неправомерно сприсъка на показания за прилагането им и пр. В добавка измислят несъществуващи болести, оценяват естествени изменения като страховити заболявания и т.н.
Впрочем експерти на международната организация за защита правата на потребителите – Consumers International сочат, че и европейските фармацевтични компании изразходват много повече пари за манипулация на хората, отколкото за научни изследвания. Става дума за десетки милиарди евро, пръскани за тази цел всяка година на нашия континент. Така се стига до ситуация, когато под влияние на натрапчивата и агресивна реклама пациенти сами настояват пред лекари да им изпишат определени лекарства. Правят го заради глупостта и наивността си – повярвали са на лъжите на рекламата, а не защото те наистина са им необходими.
Фармацевтичните компании активно работят и с държавни и неправителствени организации, от които зависи техния бизнес. Лобирането им позволява не само да се защитават от регулиране и контрол, но и да сключват най-изгодни за тях договори с държавата. Организацията Center for Responsive Politics сочи, че за 2017 г. производителите на лекарства в САЩ са дали 171,5 милиона долара, за да повлияят върху решения на тамошния парламент. Впрочем в американския Конгрес депутатите са 535, но акредитираните към него лобисти са 882! А най-могъщи в тази група са точно представителите на фармацевтичното лоби: през 2018 г. те са похарчили над 277 милиона долара – повече, отколкото колегите им, които обслужват военнопромишления комплекс.
Какви са перспективите пред манипулаторите, работещи за производители на лекарства по света и у нас? Повече от блестящи: поколенията, израснали със смартфона са „човешки материал“, който си е направо мечта за всеки майстор по промиване на мозъци. Преобладаващата част от тях са достатъчно инфантилни, необразовани и най-вече лишени дори от зачатъци на критично мислене. Хора, които на доверие ще приемат всичко, което се появило в социалните мрежи. Откъдето те впрочем не излизат, дори и когато се хранят.
А това означава, че и собствениците на фармацевтични предприятия и безбройните търговци на лекарства, могат да бъдат спокойни за бизнеса си. Той само ще бележи нови висоти, защото и пациентите ще растат в геометрична прогресия.
За разлика от здравите хора, които ще стават все по-малко…