Самолет за трилиони се оказва „летящо недоразумение“

Самолет за трилиони се оказва „летящо недоразумение“

https://24tv.ua/resources/photos/news/1200x675_DIR/202001/1273427.jpg?202001194625

Една новина обиколи световните медии: прехваленият американски F-35 загуби своят първи въздушен „бой“ с руски изтребител Су-30СМ. „Невидимият“ самолет от пето поколение,  бе открит и фиксиран като цел от руски самолет четвърто поколение. 

Стелт-изтребителят F-35A  е от 13-та ескадрила на италианските военно-въздушни сили, разположена в авиобаза Амендола. Италия ги е закупила през 2016 г. –  те са първите F-35, появили се в Европа. От  30.04.2021 г. италианските F-35  са в Естония по проект на НАТО за нейната защита от „руските агресори“. На  летище Емари те ще бъдат в продължение на четири месеца (преди тях в Естония дежуреха германски самолети).

F-35 е прехванат от  ударен изтребител Су-30СМ, тъй като  се е насочил към руски транспортен самолет Ан-12. Видеото показва стремителното приближаване на руския изтребител до „невидимия“ F-35, пилотът на който се опитва да маневрира. Известно време самолетите летят много близко един до друг. Су-30СМ демонстрира на F-35   ракетите „въздух-въздух“, с които е въоръжен – сигнал, разбираем за всеки пилот по света: нарушиш ли границата, ще си ги получиш! И F-35 е принуден да се отдалечи. Разказват, че в подобни случаи руските пилоти си закриват и очите с ръка – за да не разочароват колегите си на „невидимите“ самолети, че ги наблюдават…

Това е първата в историята среща на руски истребител Су-30СМ и F-35A Lightning II. Държа да отбележа, че на фона на „чудото на технологиите“, както натовската пропаганда възхвалява F-35,  руският изтребител е стар модел, който вече е снет от производство. Сега на негово място във военно-въздушните сили (ВВС) на Русия навлиза много по-ефективният Су-30СМ2.

Но макар и от поколението  „4+“ и Су-30СМ има какво да покаже на „невидимият американец“. Той определено притежава летателни характеристики, които са дори по-добри от F-35 – има по-висока скорост, силен радар, по-голяма височина на полета, по-издръжлив е, с по-мощно е от неговото въоръжение. Докато F-35A е тромав и бавен, Су-30СМ е свръх маневрен. Това, заедно със скоростта му от  2 Маха му позволява и да избегне  неговите две ракети  „въздух-въздух“ със средна далечина на действие AIM-120 C/D AMRAAM (ASRAAM), ако ги изстреля по него.

F-35 е единственият изтребител от пето поколение, който серийно се произвежда на Запад. Компанията-производител Lockheed Martin досега е създала (или са били поръчани)  970 изтребителя F-35 от общо 3200 (възможно е да са и повече).

Само дето има един много голям проблем с този възхваляван всячески самолет: той се оказва един от най-неуспешните и провалени американски проекти, въпреки инвестираните в него над 1.7 трилиона долара!

https://ianed.ru/wp-content/uploads/2021/01/fb14620bf687492149cc5c44ee8fc3b3.jpg

Уилям Ривърс Пит припомня в Truthout изявление на водещият изпитател на оръжията на Пентагона, направено още през 2016 г.: F-35 страда от цял ред програмни и структурни проблеми, които „могат да причинят смърт, тежки наранявания или тежки професионални заболявания“. Осемте милиона реда код, които съставляват софтуера, контролиращ жизненоважни елементи като задната опашка, системите за електронна война и управлението на полета, са пълни с грешки. Шлемовете за летците са твърде големи, катапултните кресла не работят, крилата от четири части много трудно се сглобяват, поддържащите  прегради страдат от структурна умора. Като цяло проверката открива повече от 90 различни сценария, по които самолетът няма да може да изпълни мисиите си.

През януари т.г. от публикация на Антъни Капачио в авторитетната американска информационна агенция Bloomberg  става ясно, че  F-35, който е на въоръжение в САЩ и осем негови съюзници,  лети с 871 недостатъка! Става дума за софтуерни и хардуерни дефекти. Bloomberg  цитира Робърт Белер – директор на оперативното тестване на Пентагона, според който тази най-скъпа оръжейна система на американското военно министерство,  „продължава да носи голям брой недостатъци“. При това много от тях са били установени още преди фазата на разработване и демонстрация, която е приключила през април 2018 г. с констатирани 941 дефекта!

За цялата 2020 г. са били отстранени само две от стотиците грешки на самолета. Продължават да не са разрешени уязвимостите в киберсигурността, които са установени при предишни тестове. Според Робърт Белер, въпреки усилията броят на регистрираните недостатъци на F-35 не е намалял и има „висок висок процент на открития на проблеми“  при тестване. А всичко това  неизбежно се отразява на боеготовността, на възможностите за експлоатация и обслужване на самолета.

Сега Пентагона се нуждае от нови милиарди долари, за да усъвършенства F-35 по програмата си Block IV. Нейната задача е да се опита да коригира предишни недостатъци и да разкрие нови възможности за самолета. Предвижда се преоборудване на тези F-35, които вече са построени и се използват от военни от САЩ, Великобритания, Япония и др.

https://storage.myseldon.com/news_pict_B3/B3416406C0E311EA033E4490455C5629

Най-новото доказателство за това, че F-35 е един напълно провален проект е факта, че ВВС на САЩ не желаят повече да го купуват. През последните няколко години те са искали пари от бюджета за 48 самолета F-35, но сега се отказват от тях.  Американската агенция Defense News съобщава, че в проекто-бюджета на Пентагона за 2022 г. вместо него ще бъдат закупени повече изтребители F-15EX Advanced Eagle – аналогът на руския самолет от пето поколение Су-57. Пентагонът иска да получи 12 изтребителя F-15EX  на стойност около 1.4 милиарда долара. Възможно е нови покупки да бъдат направени на модернизираният вариант F-35 Block IV, ако той се появи след години.

Във военният бюджет на САЩ за 2022 г. се предвиждат да бъдат дадени около 360 милиона долара само за поддържане на съществуващите F-35. От тях 175 милиона долара ще отидат за неговия двигател F135, заради който възникват критични проблеми при набирането на скорост от F-35. Според специалисти от ВВС, които цитира Defense News, това принуждава „самолетите да не могат да изпълняват мисии с нарастващи темпове“.

Но въпреки съществените  недостатъци на  F-35, мощното лоби на Lockheed Martin му е осигурило стабилна подкрепа в Конгреса на САЩ и в екипа на президента Джо Байдън.

Ако в нещо наистина са „печени“ американците, то е в рекламата – изкуството да се лъжат другите. Милиони се хвърлят в медиите по света, за да се представи  F-35 като уникално постижение на американската наука и технология, най-добрият самолет в света,  супер ефективното оръжие, от което защита няма.

Само дето на подобни митове вече не вярват дори и в САЩ. Дейвид Акс изтъква в американската медия Forbes, че вече и в Пентагона признават: F-35 е един голям провал! Доказателство за това, че програмата за самолетите F-35 Lightning II е пълно фиаско, са  започналите разговори за необходимостта от създаване на други изтребители. Впрочем Forbes не изключва вероятността и един бъдещ нов изтребител да се окаже също така скъп, ненадежден и посредствен, както F-35.

Полаганите усилия за усъвършенстване на F-35  (варианта Block IV), едва ли ще осигурят така мечтаното превъзходство на американските ВВС във въздуха над Русия. Скоро в серийно производство влиза нейния супер изтребител Су-57.  В руските въоръжени сили вече се появяват и уникалните комплекси за противовъздушна отбрана – С-500 „Триумфатор-М“. Според американската медия The National Interest това е един от най-мощните руски отговори на невидимите изтребители от пето поколение F-35 Lightning II и F-22 Raptor. Пред С-500 те  са напълно  беззащитни и неизбежно ще бъдат  неутрализирани, ако е необходимо.