Пиар-продукт ли е Грета Тунберг?
Днес тя е една от най-популярните личности в света. Тинейджърка, с която се срещат президенти, предприемачи, всевъзможни звезди от киното, музиката, спорта… Списание Time я включи в списъка на 25-те най-влиятелни тинейджъри и в top-100 на най-влиятелните хора на планетата. На 13 март 2019 г. трима членове на норвежкия парламент я номинираха за кандидат за Нобелова награда за мир. И не е изключено тя да стане най-младият Нобелов лауерат, защото е само на 16 години.
Грета Тунберг е родена на 3 януари 2003 г. в Швеция. Майка и – Малена Ерман, е оперна певица, която през 2009 г. се класира на 21-място ва конкурса “Евровизия”. Баща и – Сванте Тунберг, е актьор. Семейството има две дъщери, като Беата е с три години по-малка от Грета. И у двете момичета е установен синдром на Аспергер. За това психично заболяване са характерни устойчиви модели на поведение, почти маниакален интерес към нещо, върху което болният се фокусира и запазва за дълго време концентрацията си.
За Грета това се оказва климата. За да го спаси тя изисква от родителите си например, да станат вегани, да се откажат от летене със самолет и да нямат повече деца. А на 20 август 2018 г. тя сяда пред шведския парламент. От едната и страна е нейната розова раница, а от другата – табела с ръчно написан текст “Училищна стачка за климата” (Skolstrejk for klimatet). Няколко месеца по-късно – на 15 март 2019 г., около 1,4 милиона ученици по света се присъединяват към нея. Даден е старта на серийни климатични стачки на планетата с масово участие на тинейджъри.
Грета сега е идол не само за много свои връстници, но и за далеч по-възрастни хора. Признат вожд е на глобално младежко движение, в което участват милиони. Поканена бе да говори на Световния икономически форум в Давос, в Европейския съюз, ООН, Конгреса на САЩ и пр. Последователите и в Twitter са над 1,8 милиона, в Instagram – над 1,3 миллиона. Записът на изявлението и на TED Talks вече са го гледали около два милиона души. Тинейджърката Грета завладя информационното пространство и определя дневния ред на света.
Но един от най-често срещаните въпроси сега е, дали цялата тази история с новия вожд на милиони – тинейджърката Грета, не е продукт на пиар от най-висока класа. Та безброй хора по света всеки ден за нещо протестират, но единици от тях стават медийни звезди. Катерина Януч ни припомня от страниците на швейцарското списание Die Weltwoche за 15-годишната Изабела Нилсон Джарванди. Тя е с майка шведка и баща-иранец. Живее в Гьотеборг и най-активно участва в европейското протестно движение против злоупотребата с власт, масовата миграция и глобализация. Но Изабела не получава и частица от вниманието, което медиите отделят за новата климат икона. През декември миналата година Грета произнася реч на конференцията Uno Climate в Катовице пред напълно празна зала. Но въпреки това е представена по държавната шведска телевизия все едно, че говори пред огромен брой от ентусиазирани и аплодиращи я политици. За Катерина създаването на образа на Грета, е станало възможно само чрез “перфектно смазана пиар-кампания”. Ето защо вниманието ни не трябва да се фокусира върху самата Грета, а на силите, които я манипулират и управляват, обобщава тя.
Австралийският журналист Франк Чунг публикува статия под заглавие “PR гуруто зад възхода на Грета Тунберг”. Според него в основата на шеметната популярност на момичето стои опитния пиар-специалист – Ингмар Ренцхог и неговата агенция. А и бизнесът му е точно в областта на екологията – той е собственик на интернет-платформата за екоактивисти “Нямаме време”. Тя първа разказа за стачката на Грета пред шведския парламент. И само за денонощие качените от неговия екип материали в интернет събират над 20000 харесвания, споделяния, коментари. Естествено, това веднага забелязват журналисти – за самите тях мрежите отдавна са основен източник на информация. Интервюта с Грета правят шведски и датски медии, политици също започват да проявяват интерес към 15-годишното момиче. Грета е подкрепяна от Climate Nexus и GSCC – други две пиар-компании, специализирани в областта на опазването на климата.
Може и да е случайно съвпадение, но по времето, когато стартира климатичната активност на Грета, се появява книгата „Сцени от сърце“ на нейните родители Малена и Сванте. Интересът на медиите към тяхната дъщеря позволява да бъде привлечено публично внимание и към книгата, в която се разказва за детските години на климат иконата. А това означава и ръст на продажбите и. Впрочем Гай Кели отбелязва в The Telegraph за съществуващи представи, че всъщност протеста на Грета е просто пиар на нейните, жадуващи световна слава родители.
В края на миналата година Ингмар Ренцхог бе обвинен в публичното пространство, че използва името на Грета за търговски цели. Става дума за привличане на над 1,5 милиона долара от инвеститори в проект за изграждане на климатично ориентирана социална мрежа със 100 милиона потребители. Според шведската медия Svenska Dagbladet пиар-експерта многократно ползва името и в рекламни материали за издаване на акции. Проспектът на неговия проект обещава на инвеститорите, че той ще бъде „изключително печеливш“, благодарение на създаване на вирусно екологично съдържание. А то пък ще привлече много пари чрез дигитални реклами от зелени фирми.
Грета пътува по света, среща се със световни лидери, прави гръмки изказвания. Има хора реалисти, които питат: кой финансира всичко това – път, спане, храна? Момичето отговаря: родителите ми. Но само пътуването и в Давос е в рамките на няколко хиляди долара…
Истината е, че днес защитата на природата се превръща в бизнес за трилиони долари. Става дума за корпоративни интереси свързани с подобрено оползотворяване на нефт (EOR), био-енергия с улавяне и съхранение на въглерод (BECCS), бърза тотална декарбонизация, плащания за екосистемни услуги (наричани „природен капитал“), ядрена енергия и др. Нови пазари за нов растеж – създават се предпоставки за изсмукване на над 90 трилиона долара от човечеството за нови инвестиции и инфраструктура!
Но няма как да се случи това, ако не се осигури подкрепата на общественото мнение. Мисия невъзможна без перфектен пиар.
Още бащата на тази социална технология – Едуард Бернайс, подчертава: ако тълпата узнае, че правите пиар, то тогава няма пиар – има провал, демонстрация на пълен непрофесионализъм. Успява единствено онзи, който умее да създава вълнуващи приказки и с тях да докосва сърцата на другите…
Точно, както съумя да направи това перфектната пиар-кампания за изграждането на новата климатична икона.