Не летища в морето, а реални плаващи крепости
Точно преди десетилетие световните медии разпространиха сензационна новина: Франция се готви да продаде на Русия два уникални кораба. Ставаше дума за вертолетоносачи от типа „Мистрал“ – дълги около 200 метра, с водоизместимост от около 30000 тона. Способни да осъществяват морски десанти – на борда им могат да бъдат разполагани до 16 вертолета, 70 военни машини, няколко стотин морски пехотинци.
На 7 юни 2011 г. в Санкт Петербург е подписан договор на сума от 1, 120 милиарда евро между „Рособоронекспорт“ и френската коробаростроителна компания DCNS. Той предвижда доставка на два универсални десантни вертолетоносача – „Владивосток“, който трябва да пристигне в Русия през 2014 г., и „Севастопол“ – през 2015 г. Но под силният натиск от страна на САЩ и Великобритания през юли 2015 г. Париж обяви, че прекратява договора с Москва. Двата построени за Русия кораба са продадени на Египет.
Франция изплати на Русия общо 949,8 милиона евро – внесеният от нея аванс за строителството на двата вертолетоносача плюс предвидената неустойка за неизпълнение на договора. Руската страна спечели и от Египет: тъй като „Владивосток“ и „Севастопол“ бяха предназначени за превоз на руски вертолети на Кайро се наложи да закупи за около 1 милиард евро от Москва 50 вертолета Ка-52к и Ка-29/31.
Западът се надяваше да лиши Русия от необходимите и за присъствие в морета и океани вертолетоносачи. Но не позна: на 20 юли 2020 година в корабостроителният завод „Залив“ в град Керч (Крим) най-тържествено – в присъствието на руския президент Владимир Путин, бе даден старта на строителството на два универсални десантни кораба по т.н. проект 23900 „Прибой“.
Това събитие породи невероятен интерес в световните медии, особено в специализираните в областта на въоръженията. Така The National Interest отбелязва, че това ще са кораби с водоизместимост от около 25000 тона и дълги около 220 метра. Те ще могат да носят тежки вертолета и да пренасят стотици руски морски мехотинци.
Сериозно внимание на новите руски вертолетоносачи отделя и друга популярна медия – Military Watch Magazine. Според нея двата десантни кораба – „Иван Рогов“ и „Митрофан Москаленко“, са уникални и ще станат най-многофункционалните в своя клас в света. Освен операции по десантиране на войски, те ще са в състояние да се борят с подводният флот на противника.
Основният ударен вертолет на двата руски вертолетоносача ще е морският вариант на Ка-52 „Алигатор“. Той се смята за най-ефективният от този вид в света, подчертава Military Watch Magazine. Руските хеликоптери са в състояние не само да носят значително по-голям товар от западният им съперник – Ah-64 Apache, но и много по-мощни и сложни видове боеприпаси. „Иван Рогов“ и „Митрофан Москаленко“ ще могат да пренасят и вертолети Ка-31, които се използват за ранно предупреждение – осигуряват несравнимо по-голяма ситуативна информираност от всички познати западни хеликоптери. На двата кораба ще има място и за спасителният вертолет Ka-27, както и за ужаса на подводниците – вертолета Ka-27PL. Съвместимостта с различни типове вертолети от най-висок клас ще направи новите руски вертолетоносачи несравнимо по-гъвкави и ефективни от всеки друг кораб от техния тип.
Освен военни функции бъдещите вертолетоносачи ще могат да бъдат преоборудвани и в плаващи болници. За тази цел на тях има необходими помещения.
Руски медии подчертават, че всички елементи на корабите от проекта 23900 ще са произведени в Русия. «Иван Рогов» и «Митрофан Москаленко» ще могат да превозват на борда си до 1000 морски пехотинци и 75 единици бойна техника. На тях ще се намират до 16 десантни вертолета Ка-29, ударни Ка-52К, за борба с подводници – Ка-27, Ка-31. Освен това те ще разполагат и с дронове. В техните трюмове ще се поместват и 4 свръхскоростни десантни катери на въздушна възглавница (проекта 11770 „Серна“), всеки от които е с товароподемност до 45 тона.
Вертолетоносачите ще имат мощна противовъздушна отбрана. Ка-52К, разположен на вертолетоносач, единствен в света е способен да унищожава кораби на противника на разстояние над 300 км със свръхскоростни ракети Х-31А и Х-35У. И не само това: снабден с бортова радиолокационна система „Жук-АЭ“ този вертолет е в състояние да поразява и въздушни цели в радиус до 80 км посредством ракетата „въздух-въздух“ Р-77. Друг ударен вертолет с подобни възможности в света няма.
Впрочем трябва да се отбележи, че освен строителството на двата вертолетоносача руските конструктори и инженери не спират да усъвършенстват и знаменитите си вертолети. Наскоро се състоя първият полет на опитния образец от модернизирания разузнавателно-ударен вертолет Ка-52М „Алигатор“. Той ще разполага с свръхсъвременна навигационна и комуникационна система и ще е в състояние да открива наземни цели на разстояние до 70 км. Ще има и нов комплекс за защита. А най-важното е новата ракета , с която ще бъде въоръжен – т.н. изделие 305, способно да поразява цели на разстояние от 25 км. А това означава, че вертолета ще е защитен от системите за противовъздушна отбрана на противника.
Но и това не е всичко: Русия разработва качествено нов вертолет за своите кораби – „Минога“. Той трябва да замени Ка-27. Ще е отлично въоръжен и компактен. В строителството му широко ще се използват композитни материали – той ще е два пъти по-лек от К-27. А това означава, че на корабите ще могат да се разполагат повече вертолети. Ще развива скорост до 300 км/час, а мощността на двата му двигателя ще е по 3000 к.с. всеки. На него ще бъде монтирана цифрова апаратура от най-ново поколение, която ще позволи на „Минога“ да се интегрира напълно в автоматизираните системи за управление на войските.
„Минога“ ще носи перспективни авиационни ракети против подводници, малкогабаритни торпеда, морски бомби. Но тази универсална платформа бързо ще може да се трансформира под всякакви варианти на използване. Така „Минога“ ще замени всичките три версии на Ка-27 – за борба с подводници, разузнавателно-спасителна и транспортно-бойна. Възможно е да се създаде и безпилотна модификация на този вертолет, отбелязва руската информационна агенция РИА Новости.
«Иван Рогов» и «Митрофан Москаленко» ще са универсални и способни самостоятелно да разрешават възникващи проблеми. Мощно въоръжени и многофункционални, те ще са способни над 60 дни да се намират в морето или океана, с далечина на плаване над 6000 морски мили. И за разлика от западните им аналози доминантата в тях е поставена не на транспортиране, а на огнева мощ.
Затова те няма да са летища в морето.
Те ще са истински плаващи крепости.