„Министерство на истината“ ще ни учи как да мислим!
Вероятно не са много сънародниците ни, които помнят, че в края на октомври 2023 г. у нас дойде скъп гост – заместник-държавният секретар на САЩ по публична дипломация и обществени въпроси Елизабет М. Алън. В официалното съобщение на Държавния департамент на САЩ бе посочено, че нейното посещение цели разширяване на българската подкрепа за Украйна и противодействието на дезинформацията. В София милата дама даде старт на проект за т.н. „медийна грамотност“, финансиран от правителството на САЩ с 900000 долара.
По оценка на самата Елизабет това е най-голямата досега сума, давана от американското правителство за „медийна грамотност“. За изключителното значение, което придава администрацията на Джо Байдън на нашето „медийно ограмотяване“ говори и факта, че на официалното представяне на проекта на 30.10.2023 г. в София, присъстваха важни персони. Освен Елизабет там бяха американският посланик у нас Кенет Мертен, Нанси Шилър – президент на фондация „Америка за България“, Алекс Махадеван – директор на MediaWise в „Пойнтър“. От българска страна събитието бе уважено от министърът на културата Кръстю Кръстев и неговия заместник Виктор Стоянов, заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева и др.
Проектът ще продължи две години – до септември 2025 г. и ще се управлява от „Пойнтър“. В него още са ангажирани организацията „Заедно в час“, Mediapool.bg и Американския университет в България, като всеки от тях ще изпълнява конкретни задачи по „медийното ни ограмотяване“. Тъй като с подобна дейност се занимавам почти от половин век, автор съм и на редица книги на тази тема, за мен е пределно ясно, че става дума за мащабна кампания за промиване на мозъци. А под „борба с дезинформацията“ се разбира активно противодействие на всякаква информация, с източник Русия. Мотивирани щедро с американски долари, „българските“ участници в нея ще се опитат да „преформатират“ главите на три основни групи наши сънародници – тинейджъри, студенти и учители. А покрай тях и на университетски преподаватели, журналисти, активисти от неправителствени организации, държавни служители и др. След това участниците в проекта – вече с „преформатираните“ мозъци, трябва да станат най-активни разпространители на евроатлантизма, либерализма, глобализма и други подобни „ценности“ на американските демократи сред публика, до която имат редовен достъп.
Организацията „Заедно в час“, която е създадена с финансовата подкрепа на фондация „Америка за България“, ще работи с избрани тинейджъри. В процеса на общуването си с нея те трябва да усвоят, че има едно „правилно“ мислене и то е американското. Тези „елитни“ агенти по „медийна грамотност“ ще бъдат обучени да пишат „както трябва“. Но особено внимание ще се отдели на уменията им да правят кратки клипове, в които да опровергават всичко онова, което няма да се хареса на американците.
Впрочем не са забравени и българските учители – те също ще бъдат облъчвани интензивно с американската гледна точка на случващото се по света и у нас. А част от парите по проекта „медийна грамотност“ ще бъдат насочени към промени в сега действащите учебни програми. От тях трябва да се изчисти всичко онова, което би могло да породи симпатии у децата ни към Русия например. Професионалната кариера на педагозите занапред ще зависи и от това, до каква степен те са се „медийно ограмотили“.
В рамките на проекта Американският университет, разположен в Благоевград, има за задача да подготви студенти по т.н. програма Campus Correspondents – кореспонденти от университетския кампус. След като и те усвоят изкуството на „борба с дезинформацията“ от тях се очаква също да започнат да обработват мозъците на свои връстници.
Важна роля е отделена и на сайтът Mediapool на Стояна Георгиева – бившата пиарка на небезизвестния Иван Костов. Той ще провежда семинари из цялата страна за да ограмотява българите как да отличават истинската от фалшивата информация и как трябва да се воюва с дезинформацията. Според Стояна Георгиева тази програма „ще бъде чудесна възможност за Mediapool.bg да сподели опита на нашия екип от журналисти с обществеността, за да могат хората да получат по-добра гледна точка за сложния свят на съвременните медии“.
Проблемът е, че нейния сайт е твърде далеч от изискванията на журналистиката за обективност, безпристрастност и привързаност към истината. Mediapool ни се представя като дело на “независими журналисти“, но точно той е сред любимците на фондация „Америка за България“. И тя е редовен и твърде щедър „дарител“ на Mediapool. А от древни времена е известно – който плаща на музикантите, определя и каква музика те ще свирят…
Истинската същност на проекта „медийна грамотност“ е да ускори отдалечаването на децата и младите хора у нас от „руското влияние“, да ги накара да намразят славянска Русия и да обикнат и се прекланят пред англосаксите. Неслучайно веднага след старта на американския проект за „медийна грамотност“ у нас от страната ни бе изгонен (на 1.11.2023 г.) Александър Гацак – кореспондент на „Российская газета“. Той стана първият чуждестранен журналист, който е експулсиран от страната ни след промените от 1989 г. с обвинението, че се е занимавал с „дейност, представляваща заплаха за националната сигурност на България“.
Но истинската причина за пропъждането на Гацак бе посочена от говорителят на руското външно министерство Мария Захарова: „Българското правителство получи ясни инструкции как да води „публична дипломация“: цензура, експулсиране на руски журналисти, забрана на свободата на словото… И за да звучат аргументите на американката (Елизабет Алън – б.м.) още по-убедително, Вашингтон плати почти един милион долара чрез специализиран грант от Държавния департамент. Формално – за „повишаване на медийната грамотност“.
Смисълът на цялата тази кампания за нашето „медийно ограмотяване“ ни става ясен и ако хвърлим бегъл поглед към т.н. Институт „Пойнтър“. На сайта му ще прочетем, че Държавният департамент на САЩ го е избрал да ръководи проекта за 900000 долара у нас, заради неговият непоколебим подход „към редакционната независимост, опита му в медийната грамотност и иновациите, както и експертния опит на българските му партньори в медийната грамотност.“ Президентът на института Нийл Браун изтъква, че целта на този проект е да даде на българите „инструментите и увереността да разделят фактите от измислицата онлайн и да създаде в страната „здравословна информационна екосистема“. А в София директорът на MediaWise Алекс Махадеван заяви, че целта на проекта е хората в България „да си върнат властта, която е преминала в ръцете на тези, които се опитват да спечелят от разпространението на дезинформация и пропаганда“.
Но американски анализатори са на съвсем друго мнение за дейността на „Пойнтър“. В тамошни медии можем да прочетем, че администрацията на Джо Байдън използва „Пойнтър“ за да контролира журналистите. „Пойнтър“ е обвиняван, че скрива истината и работи в полза само на демократите. И затова той едва ли е „най-добрият избор за обучение на журналисти в изкуството на безпристрастност и балансиран подход“. „Пойнтър“ се представя като „непартийна“ организация, но истината е, че той се финансира от донори на Демократическата партия, като Джордж Сорос, Пиер Омидяр, Бил Гейтс, Тим Гил и др. Председателят на Центъра за етика и лидерство Крейг Нюмарк – основен дарител на Джо Байдън, също е дал 5 милиона долара на Пойнтър. Милиони долари даряват на този институт и най-големите технологични компании в САЩ, като Google, Facebook и др.
Припомня се, че точно „Пойнтър“ публикува „черен списък“ на 515 новинарски уебсайта, определени от него за „ненадеждни“. Сайтът му за проверка на фактите (PolitiFact), показва пролиберални и антиконсервативни пристрастия. В САЩ „Пойнтър“ оказва силен натиск върху социалните медийни компании да се „борят с дезинформацията“, което не е нищо друго, освен „цензура на непопулярни гледни точки“.
А видният американски публицист Лари Романов пише, че „Пойнтер“ е особено опасен с това, че се представя като „журналистически институт“, отговорен за обучението на писатели и репортери. И хиляди млади хора, преминаващи през тази „институция“, е много вероятно завинаги да са покварени от обучението си. Според него, чрез „медийна грамотност“ на практика се създава лековерна и дълбоко неинформирана публика, лишена напълно от всякакво критично мислене. На практика дезинформатори ни учат на „борба с дезинформацията“. Те провъзгласяват себе си за владеещи истината и осъждат, и преследват всеки, който има различно от „правилното“ мислене, налагано от управниците.
Лари Романов е убеден: благодарение на организации като „Пойнтър“, информационният контрол и цензурата в САЩ днес достигат вече до 100 на сто. Същото важи и за Канада, Обединеното кралство, Германия, Япония, Австралия, за Запада като цяло.
А сега посредством проекта на своето „глобално министерство на истината“ – Института „Пойнтър“, администрацията на Джо Байдън се опитва да постигне този резултат и в прекрасната ни Татковина.
Само за две години и за някакви си 900000 долара…