Колкото по-далеч е от децата ни, толкова по-добре е за тях

Колкото по-далеч е от децата ни, толкова по-добре е за тях

https://static01.nyt.com/images/2018/01/16/well/family/well-family-fries/well-family-fries-master1050-v2.jpg

Днес децата са в интернет, следователно и рекламата е там: натрапчива, диктаторска, нагла, безцеремонна. Проучване, публикувано в Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics сочи: само в 5 на сто от приложения за деца на 5 и по-малко години няма реклама. Но в над 95 на сто тя присъства – като рекламни видеоклипове, прекъсващи предаване, скрити реклами, маскирани като елементи на игра и заблуждаващи децата, банери, търговски символи и пр. Учените, осъществили това интересно проучване подчертават: много често рекламистите използват манипулативни, лъжливи и разрушителни методи върху психиката на децата. Според тях пазарът на приложения за деца на ранна възраст си е направо див запад, в който производители, търговци и обслужващи ги рекламисти се стремят да печелят пари, като експлоатират родителска любов. Впрочем нищо чудно – това им е работата на рекламистите и маркетолозите: да ни лъжат.

А днес рекламата в интернет-пространството става още по-опасна, благодарение на повсеместното навлизане на новите технологии, включително на изкуствен интелект. Сега манипулаторите разполагат с „портрета“ на детето, който алгоритми създават на базата на цифровите отпечатъци, които то оставя с всяко влизане в мрежата. Данните се съхраняват в облака, а после се обработват и използват от рекламисти и маркетолози за целите на манипулацията.

Ресурсите, които се влагат за промиване на нашите мозъци и тези на децата ни, са си направо фантастични и растът с всяка изминала година. Ако през 2015 г. в света бяха похарчени около 570 милиарда долара за реклама, днес тази сума вече е надхвърлила 700 милиарда долара. Всеки ден за внушаване на жителите на планетата на измислени потребности от определени продукти или услуги, се изразходват около два милиарда долара.

Децата са любим обект на манипулаторите – та те са лесна плячка за тях. Не е никакъв проблем да  замотаеш главите им и да вкараш в тях онова, от което се нуждае твоят рекламодател: мерака да притежаваш предлаганото от него нещо.

При това рекламните послания към тях летят не единствено от екраните на смартфони, таблети и телевизори – рекламистите насищат цялото социално пространство с тях. Създават среда, в която детето иска или не иска, но ще бъде достигнато от рекламата.

Екип от учени, ръководен от Меган Пеш (майка на три деца), изследва 3870 артикула от големи търговци на дрехи в САЩ – Caters, The Children Place, Gymboree и Old Navy. Оказа се, че върху повечето от тях има изображение на отровни за детското здраве продукти: чипсове, понички, тарталети, пица, сладоледи, бисквити, солети… Пицата например, изглеждала забавно и била нарисувана с ярки бои за да предразположи детето и да създаде у него емоционална привързаност. На други детски дрехи имало динозавър, който си мислел за хамбургер. Или „оживял“ сладолед с чанта, от която се подавал пакет с чипс и газирана напитка. На дрехите за момчета доминирали бързи храни, а на тези за момичета – торти и десерти. Според учените, рекламата на вредни хранителни продукти, поставена на детски дрехи, подтиква децата към тяхната консумация. И не само това: тя ги превръща също в своеобразни рекламни ходещи билбордове за други деца. А най-страшното е, че позитивните послания за консумация на особено вредни за детското здраве продукти, способстват за деформиране на техните хранителни възгледи за години напред. Та не от днес се знае, че навиците, които формираме у себе си от детството, остават трайно у нас и когато станем възрастни.

Манипулаторите от света на рекламата и маркетинга са едни от главните виновници за затлъстяването, от което страдат вече милиони деца по света, а и стотици хиляди у нас. Резултатът е увеличиващият се брой на деца с повишен риск от счупвания на крайници, със сърдечно-съдови заболявания, диабет, депресии и други опасни болести.

http://www.ipoh-stmk.at/wp-content/uploads/2015/09/shutterstock_160144139_bearb.jpeg

Колкото по-невръстно е детето, толкова рекламата е по-опасна за него. Тя създава у него комплекси, ако не притежава това, което му показва. Буквално го тъпче с щампи и клишета и вреди на мозъка му. Прави го раздразнително, агресивно. Изгражда го меркантилно, формира у него неверни представи за ценности и подходи за успешна социална реализация и т.н.

Рекламата на вредни храни и напитки, ориентирана към децата ни, е не просто опасна – тя си е направо престъпление! Неслучайно в някои страни тя е категорично забранена. Най-строги закони по отношение на рекламата за деца са приети в Швеция: там категорично тя е забранена за деца по-малки от 12 г.

Но в нашата държава – най-корумпираната в Европа, в която властва тоталната шуробаджанащина, шансове да се случи нещо подобно почти няма. Затова наш дълг е да внимаваме какво гледат и слушат децата ни. А най-добре е да сме до тях, когато го правят и да им помагаме да се ориентират в красивите изображения по екраните. Британски учени установиха, че децата на възраст между 3 и 6 години са най- възприемчиви към рекламата, когато я гледат сами, без родители. След нея те настойчиво искат от мама и татко да им бъде купен продукта, който е бил рекламиран по телевизията или в интернет.

И разбира се, от нас се очаква да им помагаме да растат като критично мислещи личности. Още повече, че е в техен интерес: точно това качество в бъдеще ще е едно от най-търсените на пазара на труда.

Ако ние не го правим, никой друг няма да го стори. Още повече, че манипулаторите  стават все по-изкусни в занаята си. А и не можем да очакваме от  тях да проявяват що годе отговорност към това, което пробутват на децата ни – те имат един единствен ангажимент към своя работодател: да увеличават парите му, а покрай неговите и своите.

Нищо лично – просто такъв е бизнеса им.