Кой решава, какво ще ни покажат във филма?

Кой решава, какво ще ни покажат във филма?

Малцина  от по-възрастните днес си спомнят за събитията от преди шест десетилетия. А пък поколенията, за които единствена ценност са смартфона, чалгата и мола, дори не са и чували за тях. За „мръсната война“ на Америка срещу Виетнам, продължила от 1961 до 1971 г. Сред чудовищните престъпления на американците  на виетнамска територия, е и операцията под кодовото име Ranch hand. Става дума за милиони литри силно отровни хербециди, излети върху над 4.5 милиона акра виетнамска земя. В резултат на това умират над 400000 виетнамци. Но и  днес над милион жители на тази държава, сред които над 100000 деца, са потърпевши от Ranch hand – те са  инвалиди, неизлечимо болни.

Американците не обичат да им говорят  за това тяхно престъпление. И полагат неимоверни усилия за да го заличат от паметта на хората. Сред средствата, които използват за това особена  роля се отделя на киното. Така, когато започва работата над фантастичният филм  „Хълк“, наименованието на военната операция за залавяне на чудовището, е наречена Ranch hand. Но пиарите, работещи за Пентагона, веднага се сещат за опасността зрители да си спомнят и за отровните хербициди, щедро разпръсквани над виетнамска земя. И затова са категорични – във филма името на операцията трябва да бъде веднага сменено! Холивуд не обича да се конфронтира с тези, които щедро му плащат и незабавно извършва промяната: вместо Ranch Hand започва да се използва името „Яростен човек“.

Когато стане дума за финансиране на Холивуд, обикновено се споменават източници от бизнеса. Така Джеймс Бонд е често цитиран пример за използване на скрита реклама от киното. В него особено агресивно се прилага т.н. продъкт плейсмънт: всички предмети – от питието на Бонд до колите му, се показват, защото за това са заплатени на Холивуд фантастични пари. За глътката бира Heiniken, която  Даниел Крейг пие в 23-ият филм от поредицата („007 Координати: Скайфол“), компанията е дала над 45 милиона долара! За да обикне любимият на публиката Бонд Heiniken, а не пивото на конкурентите им.

Но в действителност несравнимо  по-силно е влиянието на военните върху Холивуд. Те в най-голяма степен определят политиката на тази кинофабрика. Какво ще види зрителят в Америка, по света и у нас, се решава от техните експерти по промиване на мозъци. Те разполагат с властта да променят сценарии, а ако се наложи и да предотвратят производството на конкретен филм. За това е достатъчно неговите създатели да са си позволили да критикуват Пентагона. Американски изследователи посочват, че негови пиари са се намесвали в работата на над 3000 холивудски филма! Под  техният натиск са преработвани дори сценариите на филми за Джеймс Бонд („Операция „Мълния“, „Винаги ще има утре“). Променяни са сцени от такива култови филми, като „Патриотични игри“ на режисьора Филип Нойс, „Запознай ме с вашите“, „Агент Солт“, „Аполо 13“, „Джурасик парк“, „Марвел“, „Годзила“, „Трансформърс“, „Аз съм легенда“ и много други.

В Пентагонът е създаден специален отдел, който осъществява взаимодействието с Холивуд. Ако персонажи, действия, диалози не се харесат на военните, то кинорежисьора е длъжен да внесе измененията, за които те настояват. Продуцентите са принудени да  сключат договори, които ги задължават да използват одобрената от военните цензори версия на сценария. Всеки намек на военно салоубийство във филм например, е строго забранен. Обяснението за това е, че американското общество е свръхчвуствително към тази тема – броят на самоубиващите се американци е по-голям от този на загиналите в резултат на бойни действия.

Факт е, че след 1980 г., когато е поставено началото на изучаването на самоубийствата във въоръжените сили на САЩ, ясно се очертава  устойчивото им нарастване. Финансови затруднения, лични взаимоотношения, злоупотреба с алкохол и наркотици, фобии, депресии, проблеми с адаптацията  – много са причините за това. Нормално е обществеността да се тревожи от тази тенденция – та един депресиран, стресиран, дрогиран военнослужещ като нищо може да предизвика и голям военен конфликт. Стига да активира оръжия, до които има достъп. Ето защо военните пиари не допускат дори и намек за самоубийство на военнослужещ да се появи в холивудски филм.

Влиянието на военните се проявява на всички етапи от реализацията на кинопроектите. Властта им е огромна – по-голяма от тази на собствениците на киностудиите. Наскоро видният британски журналист Джонатан Кук насочи вниманието ни към документалният филм  „Театрите на войната“. Той разкрива как Пентагона задкулисно влияе върху начина на представянето на американските войни.  А целта, която военните преследват с тоталната си цензура на Холивуд е, да накарат зрителя да приеме глобалния американски милитаризъм.

Факт  е, че Пентгагонът се е превърнал в еталон за корупция, лобизъм, за вземане на тъпи решения, водещи до несекващи провали на американските военни навсякъде по света. Но всяко изобразяване в холивудски филм на военна некомпетентност или военни престъпления, на загуба на контрол над ядрено оръжие, на незаконни продажби на оръжия или трафик на наркотици, на използване на химически или биологични оръжия, на насърчаване на американски преврати в чужбина или участие в убийства или изтезания, се изрязват веднага от филма. Независимо, че точно това вършат по света американските военни.

Ако създателите на филм слушат и се подчиняват на военните, те получават всичко, което им е необходимо. Осигуряват им условия за снимки от самолетоносач до последен модел подводница. Плюс военни съветници.

А защо е толкова силна любовта към киното у военните манипулатори? Защото публиката обича „екшъна“, забавлението. И посредством него търсените внушения много  лесно могат да бъдат вкарани в мозъците на хората.

Но има и още нещо, изтъква Джонатан: като пере имиджа на американската армия Холивуд насърчава не само обикновените зрители, но и самия Пентагон да повярва на собствената си манипулация. „Това прави американската армия по-уверена в своите правомощия, по-малко критична за негативните си страни и по-нетърпелива да води войни, дори и по най-незначителни поводи”, пише Джонатан. Същевременно като изгражда имиджа на злодеи на „враговете на Америка“ – Русия, Китай, Иран и др., Холивуд улеснява Пентагона да оправдава войните, които води по света. Като сегашната прокси-война срещу Русия на украинска територия,  с украинско „пушечно месо“.

Американското кино днес се е превърнало в един от главните източници за милитаризация на мисленето на зрителите по света и у нас. То героизира американската армия и демонизира противника – най-вече Русия.

За съжаление, това не е така безобидна дейност, както би могло да се стори на някои. Още древните ни предшественици са казали: всички войни започват в умовете на хората! Милитаризацията на мисленето ни е предпоставка за Трета световна война. Нейната подготовка сега с пълна сила реализират лидерите на англосаксите – САЩ и Великобритания, както и съюзниците им от НАТО. Така те изпълняват волята на истинските си господари – собствениците на военно-промишления комплекс.

А това, че в нея ще бъдат изпепелени милиони хора е  проблем, който за тях не представлява никакъв интерес.