Ковачница на ненужни кадри ли е университета днес?
Тече кандидат-студентската кампания за новата 2019-2020 учебна година. Държавата си е поръчала около 43400 нови студенти, за които е осигурила и съответните субсидии. Но освен тези, които ще влязат по държавна поръчка в някое от 37-те държавни висши училища, още 12805 млади хора имат възможност да запишат платено висше образование в тях. Да не забравяме и за останалите 17 родни висши учебни заведения (ВУЗ), които правят всичко възможно, за да понапълнят наесен учебни зали и коридори – те ще приемат още 12085 души.
Кандидат-студентите може да не се притесняват – едва ли някой ще прояви особен интерес към това, с какъв успех са завършили средното си образование. У нас то май вече е на път дори да стане излишно. При толкова много на брой ВУЗ – цели 54 и при общ брой на абитуриентите тази година – 54000, то всеки от тях, който поиска веднага и невероятно лесно ще стане студент. За да се присъедини утре към огромната група млади хора, разхождащи се гордо по улици и булеварди, с диплом за завършено висше образование в джоба си.
Но когато всеки става висшист, то тогава никой не е висшист – просто това образование определено започва да губи свойта истинска стойност и все по-малко се цени. А истинската причина това да се случва, е в качеството на образованието, което предлагат родните ВУЗ. То определено “потъва” с всяка нова учебна година. Доказателство за това е неговия “продукт” – хората, които ги завършват, не притежават знания и умения, които са нужни на пазара на труда днес. Все повече абсолвенти могат да бъдат определени, като функционално неграмотни – хора без обща култура, които не могат да свържат два факта, да се ориентират в това, което се случва по света и у нас. Впрочем на повечето от тях въобще не им пука за това, какви са изискванията на пазара на труда. Това, което ги интересува единствено е размера на заплатата, която трябва да получават. Не защото ще могат да си я заработят, а защото са висшисти.
В интерес на истината, това не е само наш проблем – проучване на авторитетната консултантска агенция „Маккинзи енд Къмпани“ сочи, че сред абсолвенти в света доминира липсата на навици и умения, които се търсят от работодателите. Кризата във висшето образование принуждава и най-големи компании в света да игнорират дипломираните висшисти. В Apple, Google, IBM, Bank of America, Hilton и др. корпорации, вече близо половината от назначаваните на работа хора, са без висше образование. Коментирайки тази нова тенденция Тим Кук – шефа на Apple заявява, че в неговата компания не приемат висшето образование като нещо, което човек трябва да получи задължително. Далеч по-съществено значение за тях има неспиращия интерес на човека към разширяване на неговите лични хоризонти, към самообразованието.
Никой освен нас, не носи отговорност за собственото си интелектуално развитие. Ако знаеш, какво искаш и към какво се стремиш, доброто решение в тази криза, в която е попаднало висшето ни образование, е да се готвиш по персонална учебна програма, съобразена с твоите цели. Със сигурност така ще получиш много по-полезни знания, умения и навици, които едва ли ще намериш в роден ВУЗ днес. Ще видиш света по новому и ще откриеш своето място в него. Самообразованието е алтернативата на имитацията, която се е настанила в много от родните ВУЗ.
Не зная дали са чували нашите кандидат-студенти, че наскоро над 190 елитни университети в света, предложиха свои открити онлайн курсове (Massive Open Online Courses – MOOCs). Благодарение на тях всеки самостоятелно може да овладее сега най-нови знания, умения и навици в области, като компютърни науки, математика, програмиране, наука за данни, хуманитарни науки, социални науки, здраве и медицина, бизнес, личностно развитие, инженеринг, изкуство, дизайн…
Направих си труда да проверя, какви онлайн курсове предлагат безплатно най-добрите университети в света. И се оказа, че техните теми съответстват на изискванията на бъдещето. Ще си позволя да спомена някои от тях с надеждата, че абитуриенти със здрав разум ще прояват интерес към някои от тях и ще съставят своята печеливша лична програма по самообразование.
Анализ на данни в областта на социалните науки, квантова информатика, основи на статистиката, вероятността – наука за неопределеността и данните и др., предлага университет №1 в света: Масачузетският технологичен институт. Харвардският университет има онлайн курсове по програмиране, като въведение в CS50 за създаване на игри, разработване на мобилни приложения за CS50 с React Native, уеб програмиране CS50 с използване на Python и JavaScript и др. За младите хора, които се интересуват от уеб дизайн, ще бъдат много полезни онлайн курсовете по стратегия и информационна архитектура на Калифорнийския университет. Московският физико-технически институт (един от лидерите в световното висше образование) предлага свои програми по навлизане в Python, основи на работата с C ++ и др. Университетът в Бъркли дава възможност да бъде изучена технологията на блокчейна. Визуализация на информацията: приложно възприемане, предлага университета на Ню Йорк; основи на мрежовата сигурност – университета на Ковънтри; интернет-нещата: нови технологии на безжични и облачни изчисления – Университета Йоансей; съвместна безопасност на роботи: проектиране и разгръщане – Университета в Бъфало; роботите в обществото: благо или проклятие – от технологическия университет в Делфт; изкуствен интелект – обучение и теория от Националния университет на Тайван и др.
Курс в областта на свръхактуалната креативна комуникация – методи и инструменти, предоставя авторитетния Санкт-Петербургски държавен университет.
Емоционална осъзнатост – университета Ковънтри; създаване на реалности: работа, щастие и смисъл – курс, който предоставя Индийския институт за управление Бангалор; ефективно общуване: как да вдъхновяваме и убеждаваме от Делфския технологичен университет; комуникационни стратегии за виртуалната епоха от университета на Торонто; социология от технологичния университет в Ню Йорк; медийна грамотност от университета Нюкасъл. Малък и могъщ: въведение в микробиологията от Редингският университет; метеорология на задния двор: науката за времето от Харвардския университет и т.н.
Излиза, че има алтернатива на имитацията на висше образование: тя е в самообразованието. Интернет предлага достъп до невероятни образователни програми, които ще помогнат на младите хора да станат конкурентоспособни не само у нас, но и в глобалния свят.
Достатъчно е да поискат това.