Как се печелят пари в променящия се свят
Това, че света днес е доста по-различен от вчера, не е необходимо подробно да се обяснява. Достатъчно е да се огледаме и да видим, с какво не се разделят млади и стари – със смартфона си. Попитах тези дни племеника ми – симпатяга, който навлиза в интересните си тинейджърски години, колко време би издържал, без да поглежда към телефона си. Той ме изгледа странно и отговори: няколко минути.
А на вратата ни вече чука най-новата революция – четвъртата промишлена. Тази, която ще ни донесе роботи и изкуствен интелект. А с тях и колосални промени в живота ни, повечето от които сега дори не можем да си представим. Една от причините за това е, че има тенденции, които се развиват по непредвидени “сценарии”. Вече ясно се очертава, че повечето от професиите, с които днес си изкарваме прехраната, просто няма да ги има в недалечно бъдеще. Но кои точно ще дойдат на тяхно място е трудно да бъде предсказано дори от хора, които професионално се занимават с изучаване на перспективи и тенденции.
Едно, обаче, е сигурно: ще печелят любопитните хора. Тези, които не спират да се интересуват от случващото се, следят за водещи тенденции и съумяват да забележат своевременно очертаващи се възможности. А после предлагат решения, за което други или не са се досетили, или не са оценили техния потенциал за растеж.
Пример за това е света на безпилотните автомобили. За тях се отделят сега колосални средства – само за тази година те вероятно ще надхвърлят респектиращата сума от 4 милиарда долара. Те ще отидат за изследвания, производство и тестиране на всевъзможни прототипи. С тях непосредствено са свързани и активни дейности в областта на изкуствения интелект, включително и разработването на умни системи за разпознаване на образи. А това означава, че възникват и нови пазарни ниши, които очакват идеи от нестандартно мислещи хора – за да ги позлатят.
Както това прави Осаму Китагава, за който наскоро съобщи агенция Reuters. Той живее в един от селските райони на Япония – в префектурата Шига, което изобщо не му пречи внимателно да следи за промените в света. Това му е позволило да забележи и една растяща потребност – от реалистични маски на човешки лица. Сега те са особено търсени от високотехнологични компании, които разработват различни системи за разпознаване на образи.
Осаму незабавно регистрирал своя фирма – REAL-f Co. След това в продължение на две години той се трудил над създаването на уникален метод за пренасяне на лицеви данни от висококачествени цифрови фотографии в 3D-принтирани маски. Неговата технология позволява върху тях да се поставят всички възможни данни за лицето на един човек – от кръвоносните съдове в очните ябълки до най-фините бръчки и текстурата на кожата. Напечатаните на 3D-принтер маски на Осаму на практика правят безполезни сега съществуващите системи за FaceID. С тях не е никакъв проблем да се активира и смартфон с FaceID например.
Сега в неговата малка фирма се трудят пет човека. Материалите, от които те изработват своите невероятно добри и реалистични маски, са смола и пластмаса. Всяка от тях копира (реплицира) и най-малките детайли на лицето на човека.
Свръхреалистичните маски са изключително търсени не само от производители, но и в развлекателната индустрия. Сега Осаму получава около 100 поръчки годишно за изработване на маски. Те са нужни на различни производители, на охранителни компании и др. Сред неговите клиенти са и корпорации като Apple и Google, които също работят върху системи за разпознаване на лица. Сериозна поръчка за изработване на маски, той получи и от Саудитска Арабия – втората по големина арабска страна в света (след Алжир). Организации, свързани с тамошното правителство, са му възложили да създаде маски за кралят и принцовете.
Осаму е много доволен от пазарния успех на своите маски. Но особено му е приятно, че те реално помагат за развитието на технологията за разпознаване на лица. Неговите много реалистични 3D-маски, които не могат да бъдат различени от лицето на жив човек, позволяват да се повиши точността на идентификацията на лица. Така японска автомобилна компания наскоро му поръча маска на спящо лице, за да подобри своята технология за разпознаване на лица и да може да установява дали шофьорът е заспал. Компании, чийто профил е осигуряването на безопасност, поръчват на REAL-f Co. маски, за да проверят възможно ли е с тях да се прониква в строго засекретено помещение, да се надхитри тяхната система за сигурност, основана на изкуствен интелект.
Осаму сега е на 60 години, но няма намерение да спира дотук. Той има нова идея: да сътвори и да започне да произвежда тела за човекоподобни роботи. Заедно с неговите удивително реалистични и напечатани на 3D-принтер копия на човешки лица, които скоро той ще прави и от специален силикон, те ще превърнат андроидите неразличими от нас, хората.
Любопитството на Осаму към света днес и утре му носи и отличен доход. На практика той си е създал една непозната пазарна ниша. Неговият продукт се оказва много нужен в епохата на развитие на изкуствен интелект и роботизация, и затова се радва и на изключително търсене. Осаму има поръчки за години напред от най-реномирани компании в света. Всяка своя маска той продава по 2650 долара или годишно в банковата му сметка постъпват около четвърт милион долара. Една съвсем нелоша сума за мъничка фирма като неговата, забутана в периферията на Япония.
Тази история ни убеждава, че и в епоха на дълбоки промени, може не само да се оцелява, но и да се печели. За да се случи това, не бива да се движим по инерция и да оставяме други да решават съдбата ни. Трябва да сме безкрайно любопитни, инициативни, прагматични и активни. Само така ще откриваме проблеми, на които да предлагаме и своите необичайни решения.
Или както много точно го е казал един от моите любими писатели – Марк Твен: тайната да вървиш напред е да потеглиш!