Как работодателите ще ни манипулират утре

Огромната част от нас, обикновените хора, сме наемни работници. Независимо къде се трудим – на строеж, в магазин, офис, учебно заведение, болница и пр., нашия работодател преследва една основна цел: да отдаваме всичко от себе си през работния ден. Да влагаме, колкото се може повече знания, умения, навици, за да повишаваме производителността на труда. Това е най-добрия подход, за да става същия този работодател, още по-богат.
И точно това се случва в системата, в която имаме късмета да сме попаднали. Според плaтфopмaта Сrаft.со в САЩ в сектора здравеопазване например, един служител носи на собствениците близо 900000 долара ежегодно. Във финансовия сектор той радва работодателите си с по около 650000 долара ежегодно, в телекомуникациите – 610000 долара, в технологичните компании – с близо 500000 долара, в производството – с 320000 долара и т.н.
За да се мотивират наети сътрудници да работят яко, се е появила и кохортата на специалистите по човешки ресурси. Те търсят все по-хитри способи да накарат наемните работници да се трудят всеотдайно. Така са възникнали всевъзможни системи, като доктрината човешки отношения, различни мотивационни теории, техники за материално стимулиране, социално инженерство, поведенческа икономика и пр. Независимо от красивите си наименования, всички те в същността си, са начини за манипулиране на наемния работник. А всеки долар, който работодателя плаща за подобна обработка на мозъци, се възвръща многократно при него, стига съответните експерти да са си свършили добре работата.

Днес една от най-популярните теории за управление на наемните работници, е т.н. побутване (от англ. nudge). Същността и е в това, да се помага на хората да вземат правилните решения – тези, които са изгодни най-вече на работодателите, търговците, политиците. Става дума за изтънчено манипулиране на човешкото поведение: как хората да правят най-добрия избор – този, който е изгоден за работодателя, естествено.
Особена известност тази теория получи, след излизането на книгата “Побутване”, написана от професора по поведенчески науки и икономика в Бизнес училището Буут към Университета на Чикаго Ричард Талър и Кас Р. Сънстейн. Книгата е преведена на български език и всеки, който проявява интерес и към изкуството да се обработват незабелязано мозъци, може да се запознае с нея. За своя принос към разработването на технологията на побутването, Ричард Талър получи Нобеловата награда за икономика за 2017 г.
А сега поглед към утрешния ден. Ласло Бок бе старши вицепрезидент по човешките операции в Google. Автор е на книгата “Новите правила”, която е преведена на български и издадена през 2015 г. През 2017 г. той напусна знаменитата корпорация, за да основе заедно с двама свои колеги – Уейн Кросби, бивш директор от Гугъл и Джеси Уидсъм, бивш ръководител на Google’s Labs за иновации, технологичния стартъп Humu. Наричат компанията си на името на риба, която се среща на Хавайските острови (Хумухумунукунукуапуаа – означава на хавайски “да се съберат парчетата заедно”).

Humu е първата компания за промяна на човешкото поведение чрез „побутване“, но осъществявано с използване на изкуствен интелект. Тя разкрива най-новото поколение от средства за промяна на поведението, които в близко бъдеще ще бъдат на разположение на работодателите. Нейният водещ продукт е Nudge Engine – алгоритъм, който използва поведенчески науки и машинно обучение, за да осигурява на наемните работници персонализирани „побутвания“ през целия работен ден. Така служителите и работниците се стимулират да работят много по-ефективно. Под вида на грижи за хората, се постига увеличаване на производителността на труда.
Humu събира и обработва информация за всеки сътрудник във фирмата, като определя неговия индивидуален профил. На тази основа алгоритъма решава, какви конкретни поведенчески изменения ще помогнат на човека да бъде най-продуктивен на работното си място. Той постоянно адаптира системата на напомняне, подбира оптимални методи, съдържание и време за осъществяване на побутванията. На практика изкуствения интелект зарежда човека с желание да върши определени дейности. Очакваният резултат е лоялност, чувство за принадлежност към компанията и много по-висока производителност на труда.
Интересът към Humu сред работодателите е неимоверно висок. За около две години Ласло Бок осигури инвестиции за нейното развитие от над 40 милиона долара! Фирмата му има вече сключени договори с десетки клиенти – от сравнително неголеми компании с щат от около 150 души до истински гиганти с персонал от над 65000 души.
Humu привлича работодателите с големите възможности да се управлява поведението на наемните работници. Наскоро в интервю на Ласло Бок за New York Times, бяха приведени редица примери за това. Така собствениците на верига ресторанти срещнали сериозен проблем – високо текучество. При това проучвания на Nudge Engine показали, че близо половината от работещите във веригата, планират да напуснат и да преминат на работа на друго място. Алгоритъмът определил главното, което трябва да се внуши на сътрудниците, предложил да се въведат и курсове, които да им помогат да усвояват нови знания и така да получат увереност.

Предвижданията са, че много скоро изкуствения интелект ще промени неузнаваемо пазара на труда. Алгоритмите ще предлагат най-добрите подходи, за да се влияе на човешкото поведение и да се управляват хората. Те своевременно ще откриват задаващи се проблеми в една организация и ще предлагат работещи решения за тяхното преодоляване. Ще подбират хора, които наистина ще са полезни за растежа на фирмата. И несъмненно ще увеличават производителността на труда и печалбите на работодателите.
А дали ние, наемните работници, в крайна сметка ще бъдем удовлетворени от новите подходи на управлението ни, ще покаже времето.
Едно, обаче, е сигурно – осезаемо увеличение на заплатите ни, едва ли ще има. За да се случи това, ще трябва и ние да се превърнем в работодатели…