Как момчето от глухата провинция завоюва света

Как момчето от глухата провинция завоюва света

Престижната американска информационна агенция „Блумбърг“ (Bloomberg) разказа за един невероятно интересен млад човек – руснака Фьодор Овчинников. Днес той е на 38 години, а компанията му „Додо Пица“ е една от най-бързо развиващите се в Европа вериги за хранене. Все по-далеч за гърба и остават такива конкуренти като Papa John’s, Domino’s и Pizza Hut, отбелязва Блумбърг. И всичко това Фьодор е осъществил само за 8 години!

Той е роден на 10 юни 1981 г. в град Сиктивкар, Република Коми, разположена в крайната североизточна част на Европейска Русия. По образование е археолог. А с бизнес започва да се занимава още като студент – създава мрежа от магазини за продажба на книги. Глобалната криза, започнала в САЩ през 2008 г., го съсипва. Тогава му хрумва да основе верига от пицарии. Но Фьодор е наясно, че за да се случи това първо трябва да научи занаята. И той заминава за Санкт Петербург, където работи в заведения като  McDonald’s, Sbarro, Papa John’s.  Мие пода, пържи картофи, труди се на касата… Но най-вече зорко наблюдава как големите в света правят бизнес.

После се връща в родния си Сиктивкар. Взема кредит и наема едно мазе. Купува оборудване, събира персонал, разработва и своя фирмена рецепта на тесто за пица. И през 2011 г. се появява първата му пицария, която нарича на името на една изчезнала по вина на хората птица – „Додо пица“. Само след шест месеца работа на пицарията Фьодор спечелва около 30000 лева. За периода от 2011 до 2016 г. печалбите на компанията му нарастват около 500 пъти.

Днес  пицариите „Додо“  в Русия са 457. Други 69 са разположени в държави като Казахстан, Румъния, Узбекистан, Естония, Литва, Киргистан, САЩ, Китай…  През следващите пет години Фьодор планира да създаде още хиляда пицарии в Европа, Азия и Африка. И малцина са тези, които се съмняват, че той няма да може да осъшестви това. Ако вие сте в състояние да печелите от пица в Арктика, където дори сиренето се доставя с атомни ледоразбивачи, то навлизането в страни с много по-благоприятен климат като Великобритания и Нигерия, е съвсем проста задача, отбелязва Блумбърг.

Къде е тайната на успеха на младия мъж от забутания далече на Север град Сиктивкар? Тя е най-вече в създадената от него система от приложен софтуер и анализи, базирани в облака. Наречена Dodo IS нея я обслужват и развиват 120 специалиста. Тя позволява незабавен мониторинг на паричните потоци, запаси и време за обслужване във всички пицарии в мрежата. Фьодор във всеки момент може да узнае какво е състоянието на наличните средства, продуктите и сроковете за обслужване на всеки участък на веригата. Във всяка кухня на ресторант „Додо“ са разположени камери за видеонаблюдение. И всеки в реално време в интернет може да наблюдава как се приготвят пиците „Додо“.

-Нашата компания е киборг – разказва Фьодор на журналисти от Блумбърг. – Наполовина ние сме продукти за хранене и наполовина високи технологии. В това е нашето предимство – ние сме невероятно ефективни!

Неотдавна Фьодор участва в конференция за новите технологии и получи висока оценка за своето революционно използване на облачни платформи от представители на Microsoft Corp.

Днес „Додо“ е символ на най-прогресивно управление в областта на ресторантския бизнес, но и на нетрадиционния или партизански маркетинг (guerrilla marketing). Помощната програма на Dodo IS включва възможността за автоматично генериране на маркетингови кампании за отделни пицарии, когато продажбите паднат под определен праг.
„Додо“ е още и невероятно прозрачна компания – тя публикува значителна част от финансовите данни, които събира в режим онлайн. Включително доходите на над 500 ресторанта, които работят на франчайз (от англ. : franchise – лицензия, привилегия; при този тип отношения фирма предоставя при определени условия и заплащане на друга фирма, която желае да развива същата дейност, правото да ползва вече разработен бизнес модел). Седмичният обем на продажби в ресторант „Додо №2“ в сибирския град Новый Уренгой (неофициалната газова „столица“ на Русия) е 48164 долара и 1329 долара в „Додо №2“ в град Караганда, Казахстан например. Най-големи са печалбите от ресторантите, намиращи се зад Полярния кръг – в град Норилск, който е най-северния град на планетата и град Салехард, единственият град в света, разположен точно на Северния полярен кръг.

Тази простота и прозрачност в действията на „Додо“ непрекъснато увеличава неговите почитатели в света. Наскоро Фьодор продаде права за франчайз на нигерийския холдинг  Quality Foods Africa. Първите от 20-те запланирани пицарии „Додо“ ще се появат буквално тези дни в Лагос. Алекс Тротер – директор на Quality Foods Africa споделя пред Блумбърг, че този вид бизнес става все по-технологичен, а „Додо“ се намира на върха. „Това е най-добрата платформа в областта на бързото хранене от всички, които сме виждали“, казва Тротер.

Според Фьодор сделката с нигерийската компания, както и непреставащия ръст на „Додо“ в Русия, Европа и в Азия ще позволи печалбата на веригата да надмине 500 милиона долара през 2021 г. и над 1 милиард долара през 2024 г.

Картинката не може да има празен alt атрибут; името на файла е fifywkifp5y-1024x680.jpg

Акционер на „Додо“ е и Стив Грийн, бивш съдържател на франчайза „Домино“ в САЩ и едно от най-големите имена в световната индустрия на пицата. Той добре познава Овчинников, гостувал му е и в Сиктивкар и е във възторг относно перспективите на неговата компания. Блумбърг цитира определението на Грийн за собственика на „Додо“: „Фьодор – това е Стив Джобс в областта на пицата!“

Самият той няма намерение да напуска тихия, провинциален и много студен през зимата град Сиктивкар. Оттук той управлява своята империя от пицарии, с които превзема нови държави по всички континенти. Но за разлика от повечето преуспели хора води скромен живот. Притежава Toyota RAV4, но предпочита да се движи с колелото си. Свободното си време прекарва с жена си и двете си деца – дъщеря и син.

Фьодор ни доказва, че и голям бизнес може да се създаде без много пари и почти накрая на света. Много по-важно е да имаш идеи, да си компетентен, да следиш най-новото в света на технологиите и своевременно да се възползваш от него.

И никога да не се предаваш!