Как да печелиш в дигиталната епоха
Младите хора не са готови за промените на пазара на труда, които предстоят! До този извод стигнаха изследователи от авторитетната консултантска организация “Делойт”. Нейното интересно проучване обхвана 10000 млади хора в 36 държави. Анализирани бяха нагласите не само на поколението Y (родените след 1980 г.), но и тези на поколението Z, които са родени след 1995 г.
Само 36 на сто от поколението Y и 29 на сто от поколението Z смятат, че навиците и уменията, които притежават, ще им позволят да са успешни в бъдеще. На младите хора не им достигат не само технически знания, но и личностни навици – увереност в собствените сили, мотивация, умения да приемат оптимални решения. Сред тях доминират неувереност и тревога от това, което идващите технологични промени могат да предявят.
А истината е, че епохата на изкуствения интелект и роботизацията, предоставя непознати възможности за реализация на човека. Но при едно условие: притежаваш необходимите знания, умения и навици. И си уверен в своите способности.
Пример за това е шеметния успех на японския стартъп (от англ. startup company, startup – стартираща компания) JX Press, за който разказа информационната агенция Bloomberg. Той публикува свръх свежи новини, независимо, че в неговия екип няма нито един журналист! Впрочем това е още едно потвърждение на прогнозата, направена преди десетилетие: журналистиката ще е сред първите професии, на които им предстои да изчезнат.
Японската фирма е разработила алгоритъма Fast Alert. Той автоматично преравя социалните мрежи, като търси в тях значими съобщения. Мълниеносно оценява дали от тях става новина и ако са подходящи също така светкавично ги обработва и публикува.
JX Press е уникална, защото прави това, за което нито един от нейните конкуренти в областта на медиите, не се е сетил: журналистика без журналисти. Тя не ползва кореспонденти, сътрудници – просто не са и необходими. Има си един денонощен и неуморим труженик – алгоритъм на основата на машинен интелект. Fast Alert непрекъснато наблюдава социалните мрежи и “пресява” милиони текстове, фотографии. С особено внимание следи дори и удивителните знаци – благодарение на тях, алгоритъма често разпознава важната и срочна новина.
Изкуственият интелект съвсем не се задоволява с японски източници – той сърфира из цялото пространство на интернет. Особено внимание отделя и на внушаващи доверие страници в Twitter. Fast Alert е алчен за информация – интересуват го значими международни събития, но и новини от провинцията. Естествено, обръща внимание на всичко онова, което привлича хората – здраве, произшествия, престъпления, пожари, катастрофи…
Алгоритъмът е научен да търси информация, която притежава качества на новина – нещо необичайно, сензационно, непознато, представляващо интерес за много хора. Следва светкавично написване на текст, който незабавно се разпространява сред абонатите на Fast Alert.
Първа в Япония JX Press публикува новината за убийството в Малайзия на Ким Чен-нам – полубрата на лидера на Северна Корея. Тя се появи в 19:52 часа, а големите японски телевизионни канали я съобщиха едва в 20:30. Това направи JX Press много популярна и привлече към нея крупни инвеститори, като медиагиганта Nikkei, рисковите фондове Mitsubishi UFJ, CyberAgent Ventures и др.
Рязко скочиха и печалбите и – продажбите на нейните продукти се увеличиха още през януари 2018 г. с 613 на сто! Нейни абонати станаха крупни японски медии – като телевизионната мрежа TV Asahi, NHK, Fuji Television и др. Благодарение на JX Press те узнават сега за събитията по-бързо, отколкото пожарната или полицията например.
Идеята за този невероятно успешен стартъп е на 29-годишния Кацуширо Йонешиге. Понеже много се интересува от авиация, още като ученик той започва да сътрудничи на сайт на авиокомпания. Така с изумление установява, колко много излишни хора работят в сферата на журналистиката. Този пазар е свръхнаситен и затова печалбите на медиите, както и заплатите на журналистите, там са много ниски.
Като студент-първокурсник в колеж, Йонешиге основава своята фирма JX Press. В нея сега са ангажирани 24 души, като възрастта им е под 29 г. Две трети от тях са програмисти, които контролират работата на алгоритъма и изпращането на новините до абонатите.
Компаниятга на Йонешиге има два основни продукта: базирана на абонамент услуга за бързи новини Fast Alert и безплатно приложение за мобилни новини, наречено NewsDigest. Впрочем точно приложението се оказва невероятно печеливша идея – то носи на Йонешиге отлични приходи, най-вече от реклама.
Младите хора, работещи в JX Press, са подготвили своя изкуствен интелект да разпознава фалшиви новини. Той вече е готов да филтрира почти 99 на сто от т.н. фейк нюз. По време на поредно земетресение в Кумамото, в югозападната част на Япония, медии разпространяват снимка на лъв, който е избягал от зоопарк и обикаля града. Това предизвиква паника сред много хора. Алгоритъмът на JX Press, обаче, светкавично открива, че снимката е направена съвсем не в Япония, а в ЮАР.
Йонешиге се готви да излезе на борсата след две години с фирмата си. И най-вероятно няма да има проблеми с продажбата на нейни акции.
Този пример ни показва, че и милениали могат успешно да се възползват от най-новите технологии и да превземат пазарни ниши от далеч по-мощни от техните компании. При това и в отрасли, за които не са подготвени професионално. Йонешиге и неговия екип действат креативно – комбинират социални медии с изкуствен интелект. Разработват средство, което използва машинно обучение, за търсене и откриване на съобщения за различни събития. Инженерите започват да работят като журналисти. По същество хлапака Йонешиге показва на съществуващи от десетилетия големи медии с огромен персонал, как трябва да изглежда журналистиката в дигиталната епоха. Съвсем заслужено печалбите му стремително растат. За да го приближават към реализация на голямата му мечта – да има своя авиокомпания…
Младите хора от JX Press постигат целите си, защото притежават т.н. хибридни – от различни области, знания. Точно те дават на човека възможността да види проблема и от друга перспектива. Вместо да потънат в депресия, заради настъплението на изкуствения интелект и роботите, те действат агресивно: изучават тенденции, за да откриват нови възможности, които те винаги носят. Намират проблем и предлагат нестандартни подходи за разрешаването му.
И затова успяват.