Как да печелиш в дигиталната епоха

Как да печелиш в дигиталната епоха

https://i0.wp.com/www.laboratoriodeperiodismo.org/wp-content/uploads/2018/06/jxpress.jpg?w=640&ssl=1

Младите хора не са готови за промените на пазара на труда, които предстоят! До този извод стигнаха изследователи от авторитетната консултантска организация “Делойт”. Нейното интересно проучване обхвана 10000 млади хора в 36 държави. Анализирани бяха нагласите не само на поколението Y (родените след 1980 г.), но и тези на поколението Z, които са родени след 1995 г.
Само 36 на сто от поколението Y и 29 на сто от поколението Z смятат, че навиците и уменията, които притежават, ще им позволят да са успешни в бъдеще. На младите хора не им достигат не само технически знания, но и личностни навици – увереност в собствените сили, мотивация, умения да приемат оптимални решения. Сред тях доминират неувереност и тревога от това, което идващите технологични промени могат да предявят.
А истината е, че епохата на изкуствения интелект и роботизацията, предоставя непознати възможности за реализация на човека. Но при едно условие: притежаваш необходимите знания, умения и навици. И си уверен в своите способности.
Пример за това е шеметния успех на японския стартъп (от англ. startup company, startup – стартираща компания) JX Press, за който разказа информационната агенция Bloomberg. Той публикува свръх свежи новини, независимо, че в неговия екип няма нито един журналист! Впрочем това е още едно потвърждение на прогнозата, направена преди десетилетие: журналистиката ще е сред първите професии, на които им предстои да изчезнат.

Японската фирма е разработила алгоритъма Fast Alert. Той автоматично преравя социалните мрежи, като търси в тях значими съобщения. Мълниеносно оценява дали от тях става новина и ако са подходящи също така светкавично ги обработва и публикува.
JX Press е уникална, защото прави това, за което нито един от нейните конкуренти в областта на медиите, не се е сетил: журналистика без журналисти. Тя не ползва кореспонденти, сътрудници – просто не са и необходими. Има си един денонощен и неуморим труженик – алгоритъм на основата на машинен интелект. Fast Alert непрекъснато наблюдава социалните мрежи и “пресява” милиони текстове, фотографии. С особено внимание следи дори и удивителните знаци – благодарение на тях, алгоритъма често разпознава важната и срочна новина.
Изкуственият интелект съвсем не се задоволява с японски източници – той сърфира из цялото пространство на интернет. Особено внимание отделя и на внушаващи доверие страници в Twitter. Fast Alert е алчен за информация – интересуват го значими международни събития, но и новини от провинцията. Естествено, обръща внимание на всичко онова, което привлича хората – здраве, произшествия, престъпления, пожари, катастрофи…
Алгоритъмът е научен да търси информация, която притежава качества на новина – нещо необичайно, сензационно, непознато, представляващо интерес за много хора. Следва светкавично написване на текст, който незабавно се разпространява сред абонатите на Fast Alert.
Първа в Япония JX Press публикува новината за убийството в Малайзия на Ким Чен-нам – полубрата на лидера на Северна Корея. Тя се появи в 19:52 часа, а големите японски телевизионни канали я съобщиха едва в 20:30. Това направи JX Press много популярна и привлече към нея крупни инвеститори, като медиагиганта Nikkei, рисковите фондове Mitsubishi UFJ, CyberAgent Ventures и др.
Рязко скочиха и печалбите и – продажбите на нейните продукти се увеличиха още през януари 2018 г. с 613 на сто! Нейни абонати станаха крупни японски медии – като телевизионната мрежа TV Asahi, NHK, Fuji Television и др. Благодарение на JX Press те узнават сега за събитията по-бързо, отколкото пожарната или полицията например.

https://i0.wp.com/www.straitstimes.com/sites/default/files/articles/2018/05/28/bp_jx_280518_40.jpg?w=640&ssl=1

Идеята за този невероятно успешен стартъп е на 29-годишния Кацуширо Йонешиге. Понеже много се интересува от авиация, още като ученик той започва да сътрудничи на сайт на авиокомпания. Така с изумление установява, колко много излишни хора работят в сферата на журналистиката. Този пазар е свръхнаситен и затова печалбите на медиите, както и заплатите на журналистите, там са много ниски.
Като студент-първокурсник в колеж, Йонешиге основава своята фирма JX Press. В нея сега са ангажирани 24 души, като възрастта им е под 29 г. Две трети от тях са програмисти, които контролират работата на алгоритъма и изпращането на новините до абонатите.
Компаниятга на Йонешиге има два основни продукта: базирана на абонамент услуга за бързи новини Fast Alert и безплатно приложение за мобилни новини, наречено NewsDigest. Впрочем точно приложението се оказва невероятно печеливша идея – то носи на Йонешиге отлични приходи, най-вече от реклама.
Младите хора, работещи в JX Press, са подготвили своя изкуствен интелект да разпознава фалшиви новини. Той вече е готов да филтрира почти 99 на сто от т.н. фейк нюз. По време на поредно земетресение в Кумамото, в югозападната част на Япония, медии разпространяват снимка на лъв, който е избягал от зоопарк и обикаля града. Това предизвиква паника сред много хора. Алгоритъмът на JX Press, обаче, светкавично открива, че снимката е направена съвсем не в Япония, а в ЮАР.
Йонешиге се готви да излезе на борсата след две години с фирмата си. И най-вероятно няма да има проблеми с продажбата на нейни акции.
Този пример ни показва, че и милениали могат успешно да се възползват от най-новите технологии и да превземат пазарни ниши от далеч по-мощни от техните компании. При това и в отрасли, за които не са подготвени професионално. Йонешиге и неговия екип действат креативно – комбинират социални медии с изкуствен интелект. Разработват средство, което използва машинно обучение, за търсене и откриване на съобщения за различни събития. Инженерите започват да работят като журналисти. По същество хлапака Йонешиге показва на съществуващи от десетилетия големи медии с огромен персонал, как трябва да изглежда журналистиката в дигиталната епоха. Съвсем заслужено печалбите му стремително растат. За да го приближават към реализация на голямата му мечта – да има своя авиокомпания…

https://i0.wp.com/startupbeat.hkej.com/wp-content/uploads/2018/05/0530_P05.jpg?w=640

Младите хора от JX Press постигат целите си, защото притежават т.н. хибридни – от различни области, знания. Точно те дават на човека възможността да види проблема и от друга перспектива. Вместо да потънат в депресия, заради настъплението на изкуствения интелект и роботите, те действат агресивно: изучават тенденции, за да откриват нови възможности, които те винаги носят. Намират проблем и предлагат нестандартни подходи за разрешаването му.
И затова успяват.