И това е Америка
Американската технология за фабрикуване на съгласие, е доведена почти до съвършенство. Нейната ефективност бе доказана още в началото на миналия век. Тогава в САЩ се създава т.н. “Комитет за обществена информация” (Committee on Public Information), ръководен от Джордж Крийл. Неговата задача, с която той блестящо се справя, е да създаде обществено мнение, което да подкрепи участието на САЩ в Първата световна война.
Огромен принос в по-нататъшното развитие на технологията за манипулиране на тълпата внасят талантливи теоретици и практици, като Едуард Бернайс, Уолтър Липман, Харолд Ласуел и много други. Благодарение на сериозни проучвания, натрупан богат опит и изградена почти съвършенна индустрия за промиване на мозъци, САЩ съумяват да изградят в съзнанието на милиони хора на планетата всевъзможни митове за себе си.
Но истинската Америка е доста по-различна от образа и за износ. Последното потвърждение за това е шеметния успех на един нов видеоклип – This is America на Доналд Глоувър. Този великолепен актьор, комик, режисьор, сценарист, рапър е по-известен на музикалния подиум с името Чайлдиш Гамбино. За сингъла си – „3005“ е номиниран за 2 награди Грами.
Но невероятният хит This is America, с който Доналд Глоувър стремително превзе YouTube, е много по-различен. Не случайно влиятелният английски всекидневник The Guardian го определи като истински шедьовър на сатирата. За първи път клипа This Is America се появи на 4 май тази година в програмата Saturday Night Live.
И само за първото денощие след качването му на платформата YouTube той събра над 13 милиона гледания! До днес – две седмици по-късно, той е видян от около 115 милиона души! Едва ли може да има по-сигурно доказателство за това, че той определено е допаднал на хората.
Видеоклипът буквално взривява митове, изграждани с десетилетия от огромната пропагандна индустрия на тази страна. Защото в рамките на около 4 минути Доналд Глоувър съумява да ни покаже една друга Америка. В нея има много агресия, насилие, престъпления, извършвани с огнестрелни оръжия, има несигурност и страх.
В клипа се срещат напомняния за реални събития от живота на днешна Америка – като смъртта на Стивън Кларк, който полицаи застреляха в Сакраменто, само защото им се се сторило, че телефона в ръката му е пистолет.
Доналд Глоувър (Чайлдиш Гамбино) и режисьора на видеоклипа Хиро Мурай ни показват, как може да се постигне шеметен успех днес: като предложиш в публичното пространство продукт “зареден” с богат социален подтекст.
Като не бягаш от онова, което вълнува обикновените американски данакоплатци и най-вече афроамериканците. Авторитетната медия Huffington Post отбелязва, че изолирания хангар, в който се развива действието в клипа, може да се интерпретира като основа на държава, построена на угнетяване от страна на белите на черните.
Това, че автомобилите в него са модели отпреди няколко десетилетия, символизира за Washington Post една замръзнала социално-икономическа и политическа мобилност на тъмнокожите американци. В последната сцена на клипа Доналд бяга по дългия коридор от преследваща го тълпа. Звучат думите “Ти си просто тъмнокож в този свят, ти си просто щрихкод”.
Бягащият тъмнокож човек, според американски експерти, е станал неотделима част от тамошната култура, свързана с робството – неслучайно една от най-популярните песни на XIX век е “Run, Nigger, Run”.
“Ние се разстрелваме един друг, а после танцуваме” внушава на зрителя This is America. Друг символ за сериозни проблеми с психическото здраве на американското общество. Не е пропусната и свръхактуалната тема за съдържанието на социалните мрежи, в които всякакви трагедии най-спокойно се показват.
В клипа виждаме деца, които снимат случващото се на телефоните си, за да го тиражират незабавно в мрежата.
Не се и съмнявам, че This is America ще привлича нови милиони зрители.
За да потвърди, че магията на успеха е в това, да не скриваш истината от хората. В конкретния случай това е другата Америка. Тази, за която нейната могъща пропагандна машина всячески предпочита да премълчава.