Избори се правят с пари, но се печелят с много пари!
„Ти, господине мой, тури ме, в която щеш околия и ми кажи когото щеш да ти избера. Едно магаре тури за кандидат, и магарето ще ти избера, майка му стара! Само дай ми околийския с жандармите и ми дай 1000-2000 лева.“
Вероятно си спомняте автора на тези редове – Алеко Константинов (1863-1897). Написал ги е в безсмъртната си творба „Бай Ганьо прави избори“. В нея има не само чудесен хумор и великолепен анализ на народната ни психология, но са очертани с удивителна проницателност устойчиви тенденции на социалното развитие. В това число и на т.н. „демократични избори“. Бай Ганьо Балкански знае най-важната рецепта за победата в тях: парите! Имаш ли ги всеки дебил може да поставиш на който и да е пост.
По времето, когато Алеко пише своите редове за Бай Ганьо Балкански, един американски сенатор от щата Охайо – Марк Хан, обяснява как работи тамошната политика. Според него в нея има две най-важни неща: едното са парите, а за другото той не може да си спомни.
Минават 125 години откакто Марк дефинира как работи американската политика, но нейната същност остава неизменна. Единствените промени, които настъпват през този период са в броя на парите, които се хвърлят за да бъде овластена една или друга персона и партия.
Сега американската медия CNBC публикува резултати от изследване на Центъра за отзивчива политика (Center for Responsive Politics – CRP). Неговите експерти стигат до извода, че сегашните избори в САЩ струват около 14 милиарда долара. Това са рекордно високи стойности в цялата история на американските избори – те са два пъти повече от парите, прахосани за изборите в тази страна през 2016 г.
Общо за президентската кампания през 2020 г. са изразходвани около 6.6 милиарда долара, а за изборите на депутати в Конгреса – над 7 милиарда долара. Само за реклама в медиите, най-вече в телевизионни канали, двата предизборни щаба – на Джо Байдън и на Доналд Тръмп са хвърлили над 1,5 милиарда долара.
В САЩ има закон, който изисква от всяка партия и комитет за политически действия да обявява самоличността на всеки, който е дарил повече от 200 долара. До края на август само 2.8 милиона американци или 0.86 на сто от населението на САЩ, са дарили повече от 200 долара за общите избори. Техните вноски представляват 74 на сто от средствата за предизборната кампания, осъществена в страната. Повече от 10000 долара са дали 44000 души, като общата сума на тези пари е 2.3 милиарда долара. А 2635 души са извадили от джобовете си за изборите общо 1.4 милиарда долара.
Демократите са похарчили около 6.9 милиарда долара, а републиканците – 3.8 милиарда долара за изборите през 2020 г. Джо Байдън според CRP е първият кандидат в историята на САЩ, който е събрал 1 милиард долара за един изборен цикъл.
Байдън получи мощна подкрепа и много пари от 150 милиардери, които му дадоха общо 569 милиона долара. За разлика от Тръмп, който събра от 108 милиардера 250 милиона долара. Байдън го подкрепиха собственици на бизнес в областта на технологиите, финансите, медиите, развлеченията, модата. Тръмп привлече милиардери предимно от енергийния, производствения, хазартния и спортния сектор.
В края на октомври банки, частни инвестиционни фондове, хедж фондове и други организации от финансовия сектор дадоха четири повече пари на Байдън в сравнение с тези, които предоставиха на Тръмп. Байдън бе и любимеца на фармацевтичния бизнес, военнопромишления комплекс и технологичния сектор. Така в края на октомври технологични компании са му дали 43.5 милиона долара, докато на Тръмп са отпуснали жалките 5.7 милиона долара. В първата десетка на подкрепящите Байдън са компании като Alphabet (Google), Microsoft, Amazon, Apple и Facebook.
По-голямата част от частните средства за общите избори са дошли от незначително малка група хора в американското общество. А това деформира същността на демокрацията по простата причина, че който плаща на музикантите определя каква музика те ще свирят. Не тези, които наливат милиони за един или друг кандидат ще се съобразяват с него, след като го поставят на власт, а той с тях. Целият управленчески корпус реално ще е поставен в служба на интересите на една шепа олигарси, които са едва 0.0001 на сто от американското население.
Приказките, че САЩ са бастион на демокрацията са предназначени за много големи наивници. Всъщност това си е чиста олигархична социална система, в която главният двигател са големите пари. А това още повече задълбочава социалното неравенство.
Скоро и у нас предстоят избори. Мощната пропагандна машина на родните олигарси отсега ни внушава, колко важно е да участваме в тях. Защото ние сме били тези, които избираме управляващите в родната си страна. Но като имаме предвид, че почти целият ни „политически елит“ в последните три десетилетия е селектиран, контролиран и обучаван най-вече от американски „консултанти“, не е трудно да прогнозираме как ще протекат задаващите се избори.
А и това кой ще е победителят в тях – този, който разполага с най-много пари.