За ползата да си вземете четиригодишно дете под наем
Успяваме, ако раждаме необичайни, но полезни идеи, ако сме креативни. А за да се случи това ни е нужно добре работещо въображение. Не кой да е, а самият Айнщайн ни е оставил мъдрия завет: въображението е по-важно от знанието!
Никога неговите думи не са били толкова актуални, както сега, в нашата дигитална епоха, в която изкуствен интелект и роботи реално заплашват да превземат работните ни места. Онова, в което те трудно биха ни превъзхождали, поне в близките десетилетия, е точно полето на креативността – в присъщото на човека умение да генерира щури и работещи хрумвания. Неслучайно Световният икономически форум определя като най-важно качество за реализацията на младите хора в следващите десетилетия, наред с хибридните знания и критичното мислене, тяхната креативност.
Но има сериозен проблем: точно нея не притежават огромната част от хората. Ако
97 на сто от децата на възраст 4-5 години са направо креативни гении, то от 25-годишните едва 3 на сто могат да бъдат характеризирани като такива. Доказва го знаменития тест за творчество на Пол Торънс.
Много са причините за това – от дефекти в системата на образованието до смартфона, който прави хората консуматори на купища безполезна информация, но не и творци. Но в случая не този проблем ни занимава, а друг: възможно ли е да активираме нашето въображение? Да го накараме да заработи оптимално и да ни подари необичайни и полезни идеи, благодарение на които да постигаме и целите, които си поставяме в живота?
Остин Клиън е писател и художник, човек с прекрасно чувство за хумор (а то е едно от доказателствата, че си креативна личност!). Роден е през 1983 г., женен с двама сина. Определят го, като един от най-интересните хора в интернет – изнася лекции за креативността на различни форуми, организирани от Pixar, Google, SXSW, TEDx и др. Автор е на няколко великолепни книги, превърнали се в световни бестселъри. Две от тях – “Кради като артист” и “Покажи своето творчество”, са преведени и на български. А наскоро се появи и най-новата му книга – „Продължавайте: 10 начина да бъдете креативни в добри и лоши времена“.
Та Остин ни дава един необичаен, но за сметка на това много добре работещ подход за изостряне на нашето въображение: ако нямате четиригодишно дете, вземете си го под наем за известно време! Джесика Стилман на сайта curiosity.com отбелязва, че това е пълна противоположност на популярния извод, направен преди около 70 години от английския литературен критик Кирил Конъли (1903-1974): „Няма по-мрачен враг на доброто изкуство от детска количка в стаята!“
Остин е категоричен: това просто не е вярно! Напротив, точно децата могат да станат вълшебен елексир за вдъхновяване на човешкото въображение.
Остин разказва за свое посещение, заедно със синовете си, в градината и музей на скулптурата на Чарлз Умлауф в Остин (САЩ). В края на екскурзията, той седнал в градината с гръб към произведенията на изкуството и прекрасния пейзаж и се загледал в автомобилите, профучаващи по близкото шосе. Това, че той е в музея с малките си синове го накарало него, художника, да преразгледа възгледите си за това, кое всъщност е интересно и какво точно се явява изкуство. В края на краищата, запитал се Остин, нима автомобилите не са бързи, красиви кинетични скулптури?
Скучните хора ще кажат: децата са отвлекли Остин от изкуството. Но той самият мисли другояче – точно те го вдъхновяват да гледа на света със свеж поглед. Да види старите неща по-новому, а това е ключ към креативността.
С него е съгласна и аниматорката Линда Бари. Когато постъпила в университет като преподавател, тя била изумена от това, колко нещастни изглеждали студентите. Тогава и хрумнала идеята да ги обедини с четиригодишни деца. Линда създала специална програма, за да възприемат студентите детското състояние на ума, тяхното непосредствено възприемане на света. Да се научат да подхождат към проблемите по начин, който е по-малко напрегнат и съсредоточен. Или другояче казано да станат по-щастливи, защото това е главната предпоставка за творчески открития.
Децата ни напомнят, че не трябва да се отнасяме към живота твърде сериозно. Ние се нуждаем и от доза авантюризъм, за да може да видим нашия странен и великолепен свят. И да получим един непресъхващ източник на вдъхновение. В свое интервю Остин казва, че като е наблюдавал как децата му рисуват, пишат и съчиняват музика, той се е научил да използва тази свободна и дива енергия в работата си. Те са му напомнили, какво огромно значение за креативността има играта.
Дори не е задължително да имате свое дете, за да активирате въображението си: поканете на гости племеника или племеницата си. Предложете на близки приятели или роднини да се погрижите за тяхното четиригодишно дете. Ключът към разблокиране на творческата енергия често е отказа от получената мъдрост и самосъзнание, защото те ограничават възгледа ни към проблемите, с които се сблъскваме.
Децата нищо не знаят. Те се ръководят от очите и фантазиите си, а не от предубежденията и страховете. Ако общуваме с 4-5 годишни хлапета по-често ние ще се научим да гледаме и слушаме, ще си задигнем от техния манталитет, от нестандартните им подходи към живота. Ще открием нови неща, които не сме забелязвали.
И ще бъдем креативни – качество, без което вече е немислимо да успяваме в нашия свят.