Зареди от пътя

Зареди от пътя

Ако и вие като мен живеете в София, където всеки ден из улиците се мотаят около милион коли, огромната част от които са без никакви катализатори и с изтърбушени гърнета (ауспуси), вероятно бихте се поразтревожили за здравето си. Въздухът в най-големите ни градове, богато наситен с тежки метали и токсични примеси, включително извънредно опасните оловни съединения, директно ни докарва атеросклероза, всевъзможни нарушения на сърдечносъдовата система, рак на дробовете, съсипване на имунната система и много други тежки заболявания. Абе много ефективно работи за преждевременно съкращаване присъствието ни в този прекрасен откачен свят.

София, разбира се, не е единствения град, отравян всекидневно от стотици хиляди автомобили с двигатели с вътрешно горене. Над 130 града в Европа са потърпевши от подобни замърсявания на въздуха. Заради това умират всяка година над 400000 души, а за отстраняване на медицинските последици от вдишването на мръсен въздух, се харчат над 20 милиарда евро всяка година.


Излиза, че ако рязко се съкрати броя на автомобилите с двигатели с вътрешно горене, а се увеличи този на електромобилите, то това директно ще доведе и до увеличаване продължителността на живота ни. Ето защо скоро колите с двигатели с вътрешно горене (бензинови и дизелови) ще започнат да изчезват от много европейски държави.

Под растящия обществен натиск политици подготвят съответни закони в страни като Норвегия, Холандия, Франция, Великобритания, Германия, Индия… Чрез непосилни данъци собствениците им ще бъдат принудени да се отърват от тях.
Но в немалко страни за разлика от нашата, когато се подготвя подобна кардинална промяна, се създават предпоставки за безболезнен преход към идващото ново – в случая електромобилите.

Пример за това ни дава Швеция. Там бе построен път, който позволява да се зареждат акумулаторите на електромобилите направо по време на движение.
Летище Стокхолм Арланда, разположено на около 42 километра северно от столицата Стокхолм, е най-голямото и най-натоварено летище на Швеция. Точно от него стартира новата свръхтехнологична двукилометрова отсечка до близък транспортен възел.

В пътното платно са вградени релси, а контакта с тях се осъществява чрез устройство, което се закачва към автомобила. Качвайки се на това шосе шофьора го съединява с колата си и така тя получава електрически ток. Когато напусне електрифицираният участък на пътя, то устройството автоматично се отсъединява.


Основателят на този проект Ханс Сал е убеден, че не повече от пет на сто от шведските пътища, които са около половин милион километра, трябва да бъдат снабдени с новата технология. Електромобилите без зареждане спокойно могат да преминат отсечка от 45 километра до следващ участък, на който да възстановят изтощените си акумулатори. Затова е достатъчно да бъдат електрифицирани не повече от 20000 километра от пътищата в Швеция.


Стойността на строителството на един километър от подобно трасе е около един милион евро. Но това е петдесет пъти по-евтино отколкото, ако се прекара трамвайна линия с тази дължина.
По замисъла на изобретателите построяването на подобни отсечки по пътищата ще реши два от главните проблема, които намаляват популярността на електромобилите: скъпите големи акумулатори и неголемия им пробег.
Швеция планира до 2030 година да преустанови използването на автомобили с двигатели с вътрешно горене.