Дошли сякаш от филмите и те я приближават до победата и!

Някога те са били невероятно страховито оръжие. Появата им по фронтовете в Първата и Втората световни войни буквално е ужасявала противника. Мощно въоръжени, защитени със здрава броня от вражески снаряди, мини и патрони, бронираните влакове често са решавали изхода от ключови битки.
Във Великата отечествена война СССР е използвал ефективно множество бронирани влакове. Сред тях е и създаденият със средства на работници от три големи предприятия „Иля Муромец“. Той е построен в периода ноември 1941 г. – февруари 1942 г. Притежавал е здрава броня, оръдейни кули, въртящи се на 360 градуса, множество картечници. Носел е и две реактивни системи за залпов огън – „Катюша“. За първи път локомотивът е бил вграден в средата на влака, което го правело почти неуязвим. А опитите на немската авиация да го атакува много скоро са прекратени – заради силната му защита със зенитни оръдия.
„Иля Муромец“ е бил изключително популярен по време на войната заради многото победи, които е спечелил. Особено известен става неговият дуел с немски брониран влак. Той се е състоял на 4 юни 1944 г. в района на украинския град Ковел. Там двата влака са се оказали един срещу друг. С първият оръдеен залп „Иля Муромец“ е унищожил жп-платното зад германеца и така му е отрязал пътя за бягство. Немецът е стрелял с крупните си оръдия, но не е улучил съветския влак. Тогава „Иля Муромец“ включил в действие една от „Катюшите“ и още с първият неин снаряд е поразил котела на немския локомотив. Дуелът бързо е приключил с категорична победа на съветския брониран влак.
„Иля Муромец“ завършва бойния си път през 1945 г. във Франкфурт на Одер – третият по големина град в провинция Бранденбург, Германия. За цялата своя военна кариера той е участвал в над 150 бойни операции, унищожил е 7 самолета, 14 крупни оръдия и зенитни батареи, над 900 вражески войници и офицери и т.н.
Сега – десетилетия по-късно, в зоната на руската специална операция на украинска територия отново действат бронирани влакове. Това би учудило много хора – та нима те могат да са конкуренти на ракетите, високоточните боеприпаси, дроновете, самолетите и другите съвременни оръжия?
Оказва се, че те вършат много полезна работа и днес за руската армия. В обявената и от Запада прокси война на украинска територия с украинско „пушечно месо“, Русия е задействала четири бронирани влака – «Байкал», «Амур», «Волга» и «Енисей». Те успешно се справят с възложените им задачи, главните от които са да съпровождат ешалони с военни товари и да възстановяват повредени от бойните действия участъци от жп-пътищата.

Но бронираните (наричат ги още „специални“) влакове решават и други задачи, които възникват в хода на руската операция. Те патрулират, водят инженерно разузнаване, разминират, осигуряват огнева защита на бригади, които ремонтират жп-пътища, доставят необходими материали за отстраняване на възможни повреди и др. Бранят и пътнически влакове от евентуални нападения от страна на противника. Още в началото на руската операция брониран влак бе задействан за евакуация от зоната на бойните действия на 248 чужденци.
Влаковете се движат бавн и спират, когато наближат голям мост или кръстовище. Сапьори от екипа му внимателно разузнават опорите, насипа, оградите и пр., за наличие на взривни устройства. Екипажът на руския брониран влак „Енисей“ например, до началото на август т.г., е разчистил от невзривени боеприпаси близо 3000 км и е ремонтирал около 300 км жп-пътища в зоната на специалната операция. Възстановил е и седем малки и средни моста. „Енисей“ е съпроводил и над 120 военни ешалона. Участвал е активно в провеждане на техническо разузнаване, разминиране на пътища. Доставял е хуманитарни товари за жители в освободени населени пунктове в зоната на специалната операция.
Бронираните влакове успешно противодействат на атаки на украински групи, които се опитват да устройват всевъзможни диверсии по жп-мрежата и така да затрудняват снабдяването на руските войски. Те са своеобразни мобилни крепости – имат укрития за личния състав, с бойници за водене на огън и за отразяване атаки на противника. Стените на вагоните им са укрепени с листове стомана, дебела между 20 и 30 мм, като са усилени и с чували с пясък. В състояние са да издържат и на стрелба от артилерия от малък калибър.
Всеки брониран влак има платформи, на които се разполагат сдвоени зенитни установки. Към него е прикачен вагон-склад, където се намират нужните за ремонти инструменти и запасни части. Има още щабен вагон, пътнически вагон за отдих на личния състав, радиостанция, както и вагон за системата за радиоелектронна борба (РЕБ). Нейната задача е да подавя електрониката на противника и да сваля негови дронове.
Бронираните влакове са снабдени с по два локомотива – ако се повреди единят, другият продължава да тегли влака. За по-добра сигурност те са разположени в средата на композицията, като машинистите се насочват от двама наблюдатели в началото и края на влака. Най-отпред и отзад са монтирани платформи, натоварени с релси, цимент, пясък, други материали, необходими за ремонтни действия. Освен това те поемат върху себе си удара на скрито и задействано дистанционно управляемо взривно устройство. Впрочем военнослужещите във влаковете разполагат и с разузнавателни дрона, с които откриват възможни засади километри, преди да достигнат до тях.
Бронираните влакове са добре въоръжени, което им позволява да изпълняват възлаганите им задачи и същевременно да защитават и себе си от вражески действия. В челото и опашката им са разположени бронирани капсули, в които дежурят бойци с крупнокалибрени картечници. Смяната на караула е на всеки два часа, а часовите са в постоянна готовност да отразят внезапно нападение на влака.
С него пътуват и снайперисти. На разположение на личният състав освен огнестрелно оръжие са автоматични гранатомети АГС-17 и две сдвоени 22-мм зенитни установки ЗУ-23-2. Те са с висока скорострелност – около 2000 изстрела в минута. В състояние са да поразяват както въздушни цели, така и обекти на земята. Документиран е случай, когато руският брониран влак „Волга“ разстрелва с ЗУ-23-2 украински дрон.
Ако е необходимо към влаковете се прикачва и платформа с бойна машина на пехотата (БМП-2). Тя е въоръжена с 30 мм оръдие 2А42, картечница с боекомплект от 2000 патрона, противотанкови комплекси“Конкурс“ и „Фагот“, гранатомети за създаване на димни завеси. Често се добавя и платформа с реактивна система за залпов огън или танк, които са в състояние да стрелят от нея по време на движение. В особено рискови зони влаковете ги съпровождат и руски бойни вертолети.
Голямото предимство на бронираните влакове е тяхната подвижност – там, където има развита жп-мрежа (като в Русия и Украйна) те могат да се окажат много бързо в необходимата зона. Те са универсални: лесно могат да бъдат приспособявани за изпълнение на различни задачи – от унищожаване на диверсионни групи до ремонтиране на повреден жп-участък. А днес от тях не се очаква да водят бой с крупни вражески сили, както по времето на Втората световна война например. На практика тях ги разгромяват още на фронтовата линия. Главната им задача е да поддържат устойчиво снабдяване на войските в зоната на бойните действия.

За изминалият период от началото на специалната операция Русия доказа, че е в състояние да осигури на своите въоръжени сили всичко, което им е необходимо. За унищожаването на най-модерните въоръжения, доставяни на киевския режим от Запада успешно се трудят хиперзвуковите ракети „Кинжал“, балистичните ракети „Искандер“, крилатите ракети „Калибър“, вертолетите Ка-52 „Алигатор“, управляемите бомби и ракети на свръхефективният щурмовик Су-25СМ3, танковете Т-90М „Пробив“, високоточните снаряди „Краснопол“ и “Китолов-2М“, дроновете-камикадзе „Ланцет“ , уникалните противотанкови покривни мини ПТМ-1р и т.н.
Русия е страната с най-развитият жп-транспорт в света – той обхваща около 121000 км. Тя е и на първо място по степента на неговата електрификация. Ето защо влаковете винаги са заемали важно място и в сферата на отбраната и. Аз писах на сайта за най-новият руски боен железопътен ракетен комплекс БЖРК „Баргузин“. Неуловим и смъртоносен той е един от отговорите на Русия, ако бъде нанесен ядрен удар по нея.
Но се оказва, че наред с тези високотехнологични въоръжения, срещу които на практика Запада няма какво да противопостави, има място и за определяните от мнозина като „архаични“ бронирани влакове. И е рано те да бъдат отписвани в нашата дигитална епоха, защото са способни да решават задачи, които никой друг освен тях не е в състояние. Днес те успешно внасят своя принос за постигане на главната цел – победата на Русия в обявената и от Запада прокси война.