Дистанционното образование – пагубно за децата ни?
Приключи още една учебна година. И в нея, както и през миналата родното училище (с незначителни изключения) се оказа празно – децата си бяха по домовете. Те се обучаваха „дистанционно“ – от екрани.
Сега в много държави се провеждат изследвания, за да се види какъв е ефекта от промяната, заключила училищните сгради през последните две години. И навсякъде експертите стигат до неутешителни изводи: дистанционното обучение се оказва пълна катастрофа! То не само, че не помага на децата да получават качествени знания, но им отнема и малкото, което са знаели преди това. А освен всичко друго създава сериозни проблеми за тяхното физическо и психично здраве.
Списание Proceedings for the National Academy of Sciences (PNAS), което е официален орган на Академията на науките на САЩ, публикува резултати от проучване на изследователи от Оксфордския център за демографски науки (Leverhulme). Главният извод на авторитетните учени е, че закриването на училищата заради пандемията, е довело до много сериозни загуби в образователния процес. Техният анализ е осъществен сред деца от холандски училища, които са били затворени за осем седмици при първото блокиране (локдаун). Но учените са категорични: изводите, до които те достигат, са валидни за всяка друга държава. Независимо, че в Холандия са били създадени отлични условия за дистанционно обучение, децата от началното училище са загубили една пета от напредъка, който обикновено биха постигнали за учебна година. Особено силно е негативното въздействие при деца от бедни семейства. Според определение на учените, провели изследването (Пер Енгзел, Арун Фрей и Марк Верхаген), резултатите са „ужасни“: холандски деца, които имат възможно най-добрите условия за виртуално образование в света, са загубили средно една пета от очаквания напредък – само заради това, че не са ходили на училище. Но при децата от бедни семейства, тази загуба е над 50 на сто!
Арун Фрей споделя с журналисти, че екипът от учени е бил шокиран от резултатите, до които са достигнали. При това Холандия в сравнение с други държави е положила много повече грижи за дистанционното образование – учителите са се трудели всеотдайно, правителството е предоставило допълнителна подкрепа и финансови средства на семействата, включително и жилища на нуждаещите си, дигитализацията в холандските училища е на много високо равнище, осигурен е бил широколентов достъп до интернет и пр. Но резултатът определено е тревожен: налице е реален спад в знанията на децата! „Потвърждават се много от най-лошите страхове, които преподавателите и другите заинтересовани страни са имали, когато са влизали в първият локдаун“, казва Арун Фрей. Той е убеден, че последиците са още по-тежки във Великобритания например, където училищата са били затворени за дълго.
Според учените изводите от това проучване са много обезпокоителни, особено като се отчете факта, че в повечето държави по света условията за образование на децата са несравнимо по-зле от тези в Холандия – държавата с най-добри предпоставки за онлайн обучение.
След публикуването на резултатите от проучването на оксфордските учени, холандското правителство прие спешни мерки. Предвижда се увеличаване на училищния персонал, летни програми за обучение, специални действия за подкрепа на психичното здраве на учениците. Кризисната програма е осигурена с внушителен финансов ресурс – 8.5 милиарда евро. И за разлика от България, тези пари в Холандия със сигурност няма да бъдат откраднати от тамошни политици и бюрократи.
Френският вестник Le Monde съобщава за резултатите от друго проучване, осъществено в периода от септември 2019 г. до септември 2020 г. във френски училища сред деца от 1 и 2 клас. То е установило значително намаляване на физическите и интелектуалните възможности на френските деца в резултат на въведения в страната локдаун. Вестникът цитира професор Мартин Дюкло, който определя получените данни за здравето на децата като „катастрофални“. Според него никога преди това специалистите не са се срещали с подобни негативни резултати. Само за една година индексът на телесна маса на децата, който отразява размера на тялото, се е увеличил средно с 2 до 3 пункта. Атлетични деца, които не са имали никакви здравословви проблеми, са наддали до 10 кг. Цялостното физическо състояние на 7-8 годишни деца стремително се е влошило.
В същото време техните познавателни (когнитивни) способности са намалели с около 40 на сто. За проф. Дюкло едната година лишаване от свобода, е оказала изключително негативно влияние и на психичното здраве на децата – налице е забележим и значителен срив в техния интелектуален капацитет.
Френски специалисти напомнят, че най-големият запас от здраве в човешкия организъм се формира в детството. Недостигът на физическа активност и предимно седящия начин на живот рязко влошава сърдечно-дихателните функции. Това обикновено се съпровожда и с неправилно хранене, с ядене на вредни за здравето на детето продукти и пиене на също така опасни за него разхладителни, енергийни, плодови напитки. Резултатът е ранна поява на хронични заболявания като диабет, високо кръвно и др.
За негативни ефекти от дистанционното образование на децата свидетелства и проучване, осъществено от изследователи от университета „Гьоте“ във Франкфурт (Германия), за което пише немската медия Der Spiegel. Учените са анализирали проучвания, осъществени в целия свят, които изследват последиците от затварянето на училищата заради Ковид-19. Основният извод от него е, че средното развитие на уменията по време на закриването на училищата през 2020 г. може да бъде описано като стагнация (спиране на развитието) с тенденция към срив в компетенциите. Особено големи загуби на умения са установени сред деца и юноши от бедни семейства и сред по-малки ученици. Положителни ефекти от дистанционното образование учените не са открили.
Пак Der Spiegel публикува интересен коментар на Олаф Хюзер за дистанционното образование. Той се позовава на анализ на Световната банка. Нейни експерти са изчислили, че „изгубеното поколение“, което сега създава този тип образование, ще бъде лишено от десет трилиона долара в бъдеще. Причината е, че днешните ученици ще печелят много по-малко утре, когато станат възрастни хора. Заради това, че те са лишени от посещаване на училище и университет, те няма да избягат от бедността на своите родители и ще им е изключително трудно да оформят собствения си живот. Дистанционното образование още повече задълбочава пропастта между бедни и богати и е огромен потенциал за бъдещи конфжликти, повече миграция и тероризъм, обобщава Der Spiegel.
За съжаление, по всичко личи, че есента родното училище пак ще остане заключено – към нас се е устремил още по-заразния щам на Ковид-19: „делта“. Доколко локдаунът помага в битката с него е спорно – има „за“, но твърде много са и съмненията в ползата от въвеждането на карантина.
Едно, обаче, е сигурно: ако българската държава не предприеме спешни мерки и не инвестира сериозни ресурси в областта на образованието, ако не подпомогне българското семейство, то днешните ни ученици ще са утрешното ни „изгубено поколение“.