Да се забранят ли смартфоните в училище?

Да се забранят ли смартфоните в училище?

Китайското министерство на образованието забрани внасянето и използването на смартфони в началните и средни училища. При това заповедта важи не само за ученици, но и за учители – те трябва да дават пример на децата. Властите препоръчват на родителите добре да се замислят, преди да им купят мобилни телефони.

За това съобщава медията Global Times. Занапред ученик може да се появи с мобилен телефон в китайско училище само, ако за това има много сериозна причина. Министерството на образованието на Китай препоръча на ръководствата на началните и средните училища в страната да поставят на територията на училищата обществени телефони. Подготвят се и специални електронни пропуски с функция за повикване за децата,  с които те при необходимост  ще могат да се свързват с родителите си.

Въвеждането на забраната за използване на мобилни устройства според китайските власти се налага, за да бъде защитено зрението на децата и да им се позволи да се фокусират върху обучението си. Същевременно това е начин да се предотврати пристрастяването им към интернет и видеоигрите.

Това решение на образователното министерство се подкрепя от много китайци – те са убедени, че подобни защитни мерки са съвсем навременни.  Приветства се и забраната учители да възлагат домашни работи на децата чрез телефони.

В допълнение към официалното изявление китайското образователно министерство е заявило, че родителите трябва да насърчават децата си да развиват интереси към четене на книги, занимания с изкуство, да спортуват, отбелязва Global Times.

Факт е, че използването на мобилни телефони в училище става все по-сериозен проблем в целия свят. Те се превръщат в основна причина за продължаващият срив в знанията на децата, израснали с него. Преди време британската медия BBC News разказа за проучване на  Лондонското училище по икономика. Неговите автори – Луи-Филип Беланд и Ричард Мърфи, са анализирали резултатите от тестове на знанията на ученици в средните училища в Бирмингам, Лестър, Лондон и Манчестър преди и след въвеждането на забрани за ползване на смартфони в училище. И така са стигнали до извода, че въпреки немалкото им предимства, те предизвикват разсейване, намаляват производителността и вредят на обучението.  Забраната на мобилни телефони в училищата повишава знанията на учениците в рамките на една учебна година – там, където тя е въведена резултатите от тестовете определено са по-добри. Според Беланд и Мърфи, последиците от нея са равносилни на един допълнителен час седмично в училище или на увеличаване на учебната година с пет дни.

Депутатите във Френският парламент въведоха през 2018 г. забрана за деца по-малки от 15 г., да използват смартфони и други мобилни устройства в училище. Препоръчано им бе да ги оставят у дома си или да ги изключват до края на учебния ден. Мотивът за приемането на този закон бе потребността да бъде защитено здравето на децата. Използването на смартфони бе разрешено само на инвалиди и за конкретни учебни цели.

Проблемът всъщност не е толкова в това, че огромната част от децата ни днес почти нищо не знаят, а  че те не смятат за нужно да знаят. Ако случайно нещо ги заинтригува то е достатъчно да попитат във Фейсбук. Те са склонни да вярват на всичко, което се показва на екрана на устройствата им, защото просто не са в състояние да различават стойностният текст от информационният боклук. А точно той, за съжаление, доминира в интернет.

В интерес на истината не по различна е ситуацията и в университетите – използването на смартфони по време на учебни занятия пагубно се отразява върху знанията на студентите. Това доказа проучване, осъществено от Университетът Рутгерс (САЩ) – първото, което изследва конкретно влиянието на мобилните технологии върху вниманието на студенти по време на лекции. Изводът, до който достигат негови учени е: използването на смартфони от студенти по време на лекции определено намалява техния успех. Оценките им от изпити са два пъти по-лоши в сравнение с техни колеги, които са изключвали смартфоните си по време на лекции или не са ги носели в университета.

Установено е, че децата и  младите хора под 24 години са най-зависими от смартфона – общуването им с него надхвърля няколко часа в денонощие. Все повече от тях страдат от т.н. номофобия ( от англ. no mobile phone phobia) – силна зависимост от мобилния телефон. Те буквално изпадат в паника, ако смартфона не им е под ръка, постоянно проверяват дали нямат съобщение на него, непрекъснато преглеждат страницата си във Фейсбук. Отношението им към него е същото, както на наркоман към дрога.

За съжаление, това не е безобидно: южнокорейски учени установяват, че смартфоните негативно действат на състояниоето на мозъка, като разрушават неговата химия. Те са установили у пристрастени към телефона си деца висока депресия, тревожност, безсъние и др.

Все повече работодатели – у нас и по света сочат, че имат проблеми с намирането на подходящи служители. Според тях все по-често срещаното високо самочувствие на млади хора, изразявано включително и в претенции за много високи заплати, не отговаря на техните способности. На тях им липсват едни от най-важните качества за успешна професионална реализация днес: умение да се ориентираш и вярно да преценяваш ситуацията, да вземаш сам адекватни решения, да си способен да генерираш нови идеи. Да умееш да мислиш, да си предприемчив.

Поне за мен неоспорим факт е, че огромната част от днешните деца, а и млади хора стремително затъпяват. И една от основните причини за това е, че те все повече разчитат на различни мобилни устройства. И заради това не натоварват достатъчно мозъка си. Те все по-малко четат книги, а това съчетано с неограниченото им доверие към информацията в социалните мрежи, ги лишава от една от най-важните способности – критично мислене.

Затова е добре смартфоните да бъдат забранени в училищата. Този акт определено ще има позитивен ефект – както за здравето на децата, така и за повишаване на успеваемостта им в училище.И ще се създаде още една възможност да заработи мозъкът им – онази неголяма част от тялото им, която за тяхна изненада е в състояние и да мисли.

За разлика от смартфона.