В нейна защита е и първият в света боен ледоразбивач!
В този сезон на отпуски и безгрижие определено по-малко ни занимава случващото се по света и у нас. В далечна Америка се стрелят, но това си е нормално за нея. В Евросъюза неадекватни и алчни тарикати умело се настаняват на фантастично заплатени постове. За да продължават после да ни „обгрижват“ с нови подлости и мизерии. Но това също едва ли ще ни изненада – по-скоро бихме се шокирали, ако не идиоти, а нормални хора се окажат във властта. Що се отнася до Русия тя спокойно приближава свръхкорумпираният киевски режим до неизбежната му капитулация. И никаква помощ от Запада и България не могат да го спасят от нея.
На този фон малцина вероятно са обърнали внимание на информацията за ученията Arctic Defender-24, появила се в публичното пространство. Те се проведоха от 8 до 17 юли т.г. на Аляска и в тях участваха много военнослужещи от Канада, Франция, Испания и САЩ. Там бе прехвърлено и Европейското транспортно авиационно командване, включително и самолети за въздушно зареждане Airbus A330, както и над 80 други самолета на държави-членки на НАТО. Това бе първото от планираните общо пет отделни учения за разгръщане на авиацията на НАТО в северните райони на САЩ и Канада. Arctic Defender-24 свидетелства за особено активна подготовка на НАТО за война с Русия. Но този път не на украинска територия, а в далечна и студена Арктика. Сега алиансът спешно трупа необходимите му въоръжения, военна и специална техника, за да си осигури целогодишно присъствие в този район на света. И по този начин да сбъдне мечтата си – да изтласка окончателно Русия от Арктика.
Това потвърждава и току що появилата се нова арктическа стратегия на Министерството на отбраната на САЩ (Пентагона). Според нея Арктика се „превръща в арена за стратегическо противоборство“, поради което трябва рязко да се увеличат разходите за военни обекти там. Пентагонът отчита много сериозни пропуски в досешните си действия в Арктика. В резултат на тях има остър недостиг на дълбоководни пристанища, ледоразбивачи, оръжия, дронове и специално оборудване, способно да издържи на много ниските температури. Необходимо е да бъдат увеличени разходите за високотехнологични сензорни и радарни системи, за военни съоръжения, да се инвестира в базата на космическите сили на САЩ в Гренландия. Предвижда се да бъдат създадени 250 многоцелеви бойни самолети, които да бъдат задействани в операции в Арктика не по-късно от 2030 г.
В новата арктическа стратегия на Пентагона се изразява безпокойство от „растящите възможности на Русия“. А нейното военно присъствие в Арктика се определя като „заплаха за територията на САЩ и съюзниците“. САЩ силно разчитат и на подкрепа от останалите държави-членки на НАТО, за да се противопоставят на славянската държава в този регион на света. За тази цел се предвижда да бъдат увеличени инвестициите и в областта на разузнаването и обмяната на информация със съюзниците. Ще се множат и военните учения в Арктика – самостоятелно и с привличане на съюзници. Така ще се демонстрира на руснаците „операционна съвместимост и надеждност на обединените бойни възможности“. Това ще позволи да се осигури „интегрирано сдържане“ и повишаване на равнището на „общата безопасност“.
Зад лъскавите думички в новата арктическа стратегия на САЩ никак не е трудно да открием истинската цел, която се преследва с нея: американците да заграбят, колкото се може повече от изключително богатите ресурси на Арктика! Още повече, че бързите промени на климата ги правят много по-достъпни. Тук се намират над 10 милиарда тона нефт, над 1550 трилиона кубометра природен газ, има огромни запаси от злато, хром, манган, платина, алмази, вермикулит, въглища, никел, кобалт, антимон, олово, волфрам, живак, апатит, флогопит и др.
И не само това: Арктика предлага изключително ефективни логистични коридори. Става дума най-вече за Северният морски път, чиято дължина е 5556 км. Той съединява Баренцево море и Беринговия пролив и е възможно най-краткият път между Европа и Азия, а така също между Далечния Изток и европейската част на Русия. До края на 2024 г. се предвижда превозите по него да достигнат над 72 милиона тона, а към 2030 г. – близо 200 милиона тона.
Русия е държавата с най-дългата брегова линия в Арктика, има най-развита военна и гражданска инфраструктура, а ледоразбивачите, с които тя разполага са много повече от тези на САЩ, Канада, Финландия, Дания и Китай взети заедно. И съвсем естествено тя контролира и Северния морски път, печалбите от който тепърва само ще нарастват и ще пълнят руския държавен бюджет. Факт, с който свръхалчните американци никак не искат да се примирят.
За всеки що годе мислещ човек е пределно ясно, че основната причина Русия да започне специалната си операция в Украйна, е постепенното и обсебване от НАТО. Появата на натовски бази в Украйна означава да бъде съкратен до броени минути полета на негови ракети с ядрени боеприпаси до ключови райони на Русия. В този случай адекватната реакция на руската противовъздушна отбрана ще е изключително затруднена, ако не и невъзможна. Ето защо Русия никога няма да допусне Украйна да стане член на НАТО и непремено ще победи Запада в прокси войната, която той и обяви в Украйна!
Но същата е ситуацията и в Арктика – оттук е най-краткият път на стратегическите ракети, носители на ядрени заряди от САЩ до Русия и обратно. Този район на света е от първостепенно значение за съхраняване на ядрения паритет, благодарение на който света все още го има. Ако тук САЩ и подчиненият му НАТО сразят Русия, то пътя към нейното унищожаване, а и на човечеството, ще бъде открит. Или присъствието на Русия в Арктика е от жизнено важно значение не само за нея. Затова тя внимателно следи за действията на доказалите неведнъж своята агресивност, лицемерие и коварство САЩ и НАТО и се грижи за осигуряване на безопасността на своята арктическа територия.
Русия има много ледоразбивачи, но всички те са били проектирани и строени за мирни цели, най-вече за превеждане на кораби по северния морски път. Те не носят оръжия, нито средства за радиоелектронна борба и военна комуникация.
Но ситуацията се променя динамично. Ето защо сега в защита на руската арктическа зона застава първият боен ледоразбивач – „Иван Папинин“. Със своите възможности той веднага привлече вниманието на западни експерти. За него написа и самият Джеймс Ставридис – пенсиониран адмирал от военноморските сили на САЩ, бивш върховен главнокомандващ на съюзническите сили на НАТО. В своя статия за агенция Bloomberg той определя новият руски боен ледоразбивач като уникален, нямащ аналог в света. НАТО не разполага с кораб, който да има равни на „Иван Папанин“ настъпателни бойни възможности. Очевидно е, че с неговото влизане в строя „арктическите възможности на Русия вече не са повод за шеги“, написа адмирала.
И той е абсолютно прав. Сред над 40-те ледоразбивача на Русия, само „Иван Папанин“ е способен да води сериозен бой в суровите арктически условия. Той е произведен в Санкт Петербург (проекта 23550 „Арктика“) изцяло от руски материали – на него няма нито един чужд механизъм. Притежава внушителна бойна мощ. Неговото оръдие АК-176МА стреля с 80 изстрела в минута, като поразява със снайперска точност цели в морето и въздуха на далечина 21 км и височина 15 км. На кораба има хангари за боен вертолет и дронове, както и два високоскоростни бойни катера тип „Раптор“. „Иван Папанин“ е въоръжен и с две пускови установки, всяка от тях заредена с по 4 крилати ракети „Калибър-К“ или противокорабни ракети „Уран“. Има и преносими зенитно-ракетни комплекси („Верба”, „Игла“), както и 12.7 мм картечница „Корд“. На него са предвидени помещения за разполагане на подразделение на морската пехота – ако се наложи то ще спре, прегледа и задържи чужд кораб, нарушил арктическите граници на Русия.
Главната задача на „Иван Папанин“ е да охранява водните икономически ресурси на арктическата зона на Русия. Той има неограничена мореходност и голяма далечина на плаване. Разполага с най-модерни автоматизирани системи за управление. Способен е да изпълнява задачи на патрулен кораб, да превежда през ледовете други кораби (с лекота разбива лед с дебелина 1,7 метра!), да осъществява мониторинг на арктическите води, да конвоира задържани чужди кораби и др. Ако е необходимо „Иван Папанин“ може да участва в спасителни операции, да превозва специални товари. И, разбира се, да атакува противника – във водата, въздуха и на земята.
За моряците под командването на капитан 2 ранг Кирил Ткаченко, са създадени отлични условия за пребиваване на кораба. На тяхно разположение са уютни каюти със санитарни възли, огромна спортна зала, комфортна столова (осигурено им е четирикратно хранене на ден), зона за отдих и др.
Корабът с бортови № 400 „Иван Папанин“ постъпва в 14-та бригада на Колската флотилия на Северния флот. Той е първият в историята на руският военно-морски флот специализиран патрулен военен ледоразбивач. Никоя друга държава в света не разполага с подобен на него. По същият проект 23550 се строят три други кораба – още един („Николай Зубов“) за военно-морския флот и два («Пурга» и «Дзержинский») за руските гранични войски. Заедно с „Иван Папанин“ те ще осигурят качествено нови възможности на Русия за защита на Арктика.
И ще са реално ефективно средство за сдържане на несекващите опити на агресивните САЩ и НАТО да оказват натиск върху великата славянска държава.