Ароматна флашка, която като нищо може да донесе и рак

Ароматна флашка, която като нищо може да донесе и рак

Преди известно време публикувах материал в сайта за вредата от електронните цигари, който бе прочетен от много читатели. В интерес на истината не бяха малко онези сред тях, които го определиха като “пълна глупост”. Някои дори ме заподозряха в сговор с тютюнопроизводители и характеризираха текста ми, като “черен пиар”. Но най-странния коментар чух от колега, който е заклет техен фен: не бива да се пише така за електронните цигари! Това заплашва търговията с тях и държавния бюджет, защото намаляват приходите към него от акцизите и данъка върху добавената стойност (ДДС).
След публикацията на “Вейпинг или как да съсипем здравето си”, продължих да следя темата и така попаднах на нови проучвания. Те потвърждават позицията, която вече изразих – електронните цигари не са просто опасни, те са твърде опасни! И ако човек проявява известен интерес към здравето си, би трябвало да стои много надалеч от тях.
СЗО предупреди за това, че при нагряването на течността за вейпинг може да се образуват токсични съединения.
Учени от университета на Невада изясниха, че при пушене на електронни цигари значителна част от химическите съединения, които предизвикват рак, остават в дробовете.

Британски учени откриха, че парите на електронните цигари усилват производството на възпалителни химически вещества и активират ключови защитни клетки в дробовете. Последните пазят алвеолата (от лат. alveolus – малка кухина) в белия дроб, от потенциално опасни частици. Но натоварването им с допълнителна работа – да защитават алеволите от парите на цигарите, увеличава над 50 пъти смъртността при тях! Изследователите правят извода, че твърденията за безопасност на вейпинга спрямо обикновеното пушене, са абсолютно неверни – парите на електронните цигари са способни да причинят опасни ефекти в дробовете.
Британският Daily Mail съобщи за изследване на международна група учени, в което е направен извода, че вейпинга нанася огромна вреда на здравето на човека. Парите от електронните цигари увреждат ДНК и така могат да доведат до развитие на раково заболяване.
Поне за мен, вейпингът е твърде опасен, за да го превръща човек в свое “хоби”. Но се оказва, че се задава и още по-вредна практика: новата страст на американските тинейджъри и млади хора, която най-вероятно ще превземе и света, е джуълинг. Той е още по-опасен от традиционния вейпинг, но точно той завладя пазара на електронни цигари в САЩ. Още през 2017 г., две години след появата на продукта на PAX Labs, продажбите на комплект “Джуъл” скочиха с над 680 на сто, а продажбата на картриджи се увеличи с над 710 на сто. Днес над една пета от учениците в горните класове на гимназиите в САЩ или около 3,5 милиона тинейджъри, са фенове на “Джуъл” – електронната цигара на PAX Labs. Тя вече заема над 70 на сто от американския пазар на електронни цигари, като продажбите и стремително растат.

“Джуъл” са ароматизирани с вкус на малини, манго, крем карамел, сладка памучна вата и други миризми, които са приятни и харесвани от децата и тинейджърите. Те пораждат асоциации с плодови напитки и затова предизвикват у тях бърза и много силна зависимост.
Това не е случайно – производителите явно са си поставили задача да маниптулират децата и да ги превърнат в свои постоянни клиенти. Неслучайно дизайна им наподобява на USB флаш устройство – точно в духа на новото дигитално поколение. Електронната цигара “Джуъл” напомня на тинейджърите на любимия им iPhone, без който те не могат да си представят живота. Този хитър маркетингов ход буквално завладя мозъците на милиони тинейджъри.
Красиво опакованите електронни цигари особено агресивно се рекламират в социалните мрежи и така достигат безпроблемно децата и тинейджърите. Журналистическо разследване на CNN установи, че Juul Labs пробутва изделията си в социалните мрежи и благодарение на блогъри с голям брой фенове. Активно се използват за промиване на мозъците на потребителите и ботове (от робот – алгоритми, които генерират съобщения) в дискусии за влиянието на електронните цигари върху здравето на човека. Проучвания, осъществени от университета в Сан Диего показват, че болшинството съобщения, създадени от ботове, са в подкрепа на вейпинга. Представящите се за живи хора ботове привличат внимание към вейпинга, влияят на общественото мнение и водят до ръст на продажбите на електронни цигари.

https://www.smokeandhookahoutlet.com/wp-content/uploads/2018/02/maxresdefault-1024x576.jpg

В САЩ цигарите “Джуъл” се радват на огромна популярност сред ученици и студенти. Но наблюдения сочат, че децата, които ги ползват стават тревожни, раздразнителни, лошо започват да се учат и се пристрастяват към никотина. Джуълингът вреди на главния мозък на човека и конкретно на онази негова част, която отговаря за вземането на решения, контролира емоциите и импулсите. Той стеснява кръвоносните съдове с 30 на сто, увеличава кръвното налягане и риска от сърдечносъдови заболявания. Уврежда белите дробове – диацетилът, който се използва за ароматизиране, води до запушване на бронхите. Особено опасен е джуълингът за ДНК – в сместа за картриджа има гликол и глицерол, които при нагряване формират канцерогенни съединения. Рискът от поява на рак у потребяващия “Джуъл” нараства. Това обяснява защо през миналата година Израел забрани продажбата на устройството “Джуъл” в страната.
Както във всяка държава, така и в САЩ към тамошното министерство на здравеопазването и социалната политика има агенция за контрол на храните и лекарствата (Food and Drug Administration, FDA, USFDA). Сред нейните задачи е да контролира и качеството на тютюневите изделия, както и спазването на законодателството и стандартите в тази област. Е, точно FDA предложи да се забрани продажбата на ароматизирани продукти за вейпинг в търговската мрежа. Целта е да се намали възможността деца да ги потребяват. По оценки на FDA конкретно в САЩ използването на електронни цигари от тинейджъри придобива характера на истинска епидемия. От 2011 г. пушенето на традиционни цигари сред тях е намаляло с около 50 на сто, но вейпинга се е увеличил с над 600 на сто! И точно това е проблемът – пушенето на електронни цигари набира все по-голяма популярност точно сред тинейджърите, а не сред възрастните. Ако тази тревожна тенденция не бъде овладяна, това ще доведе до рязко увеличение и на пушенето на традиционни цигари в дългосрочна перспектива.
“Джуъл” сега осъществява глобална експанзия – появи са на пазарите на Сингапур, Франция, Великобритания… Лети и към България.
Добре е да имаме това предвид. Ако, естествено, ни вълнува здравето – нашето и това на децата ни.