Имитация, за която много хора знаят, но на никой не му пука

Имитация, за която много хора знаят, но на никой не му пука

https://i0.wp.com/www.isptravel.com/wp-content/uploads/2018/05/univ-gorod-bh-b-k10-300x188.jpg?resize=300%2C188

Направете си труда и напишете в търсачката “дипломна работа”. Ще се изумите, колко много предложения ще откриете. Всичко, което е нужно на един студент или докторант, за да взема изпити, да преминава в следващ курс или да се дипломира, той с лекота може да получи. И без никакви усилия от негова страна. Ще му бъде измайсторена курсова или дипломна работа, дори и дисертационен труд. От тази разширяваща се дейност солидно припечелват и преподаватели в родни университети. Нещо повече: някои от тях стоят зад фирми, които експлоатират яко тази ниша. Нищо лично – просто бизнес: има ли търсене, ще има и предлагане, в случая на образователния пазар.
Факт е, че за всеки печен преподавател не е никакъв проблем да фабрикува курсови или дипломни работи. За няколко месеца без особено да се напряга, той е в състояние да сглоби и дисертационнен труд. Ще се осигури и подходящо научно жури, което високо да оцени свършената работа. Човекът, устремен към докторска титла например, просто трябва да е готов да плаща. И, естествено, да не забрави да заведе членовете на журито в уютно заведение след края на церемонията.
Истината е, че у нас имитацията е превзела ключови сектори не само в политиката, бизнеса, търговията, медицината, но и в образованието. Едва ли някога ще узнаем реалния брой на хората с всевъзможни дипломи и титли, изфабрикувани в родните 54 университета, които са си платили за това. И са ги получили, без да притежават и минимума от необходимите знания, навици и умения, които дипломите би трябвало да показват и гарантират.
В академичната общност у нас се формираха и своеобразни “клъстери” – групиране на хора с титли за “взаимопомощ”: аз пиша позитивни рецензии за твои дипломанти и докторанти, а ти – на мои. Ненапразно е казано, че съединението прави силата – при подобно обединяване на ресурси няма случай на провалена защита. Всичко, което се предложи получава висока оценка.

https://i0.wp.com/innovateschools.org/wp-content/uploads/2014/10/Innovate-Schools-2016.jpg?w=640&ssl=1

Едно от обясненията за това е, че много от рецензентите просто не четат текстовете – хората са доста ангажирани, а освен това са наясно за реалната им стойност. Подписвайки се под своята позитивна рецензия, независимо от качествата на труда, те са сигурни, че утре подобна ще получи и техен дипломант или докторант. Но, ако покажеш обективност и напишеш негативна рецензия или откажеш да рецензираш труд, то тогава не само, че ще се лишиш от немалкия хонорар, но ще настроиш срещу себе си и колеги. А сред тях винаги ще се намерят немалко желаещи да свършат това, от което ти си се отказал.
Имитацията, която все по-широко обсебва дейността на студенти и докторанти, се отнася и да немалко преподаватели. Родните университети само изглеждат хомогенни. В действителност те са фрагментирани на неустойчиви групи и групички, обединяващи и разединяващи се от прагматични и конкретни интереси. Най-важният сред тях е бързо и безпрепятствено израстване в кариерата и окичване с така желаната титла: доктор, доцент, професор… С тях пред името ти вече не си като другите, а си нещо много повече. И колкото и да изглежда смешно, но наистина немалко хора се впечатляват от срещата си титулувано “научно светило”, а и повече врати се отварят пред него.
Затова родните университети все повече се превръщат в магнит и за всевъзможни комплексари, посредствени и доста скучни хора, които търсят комфорт и спокойствие докато са живи. Не е за учудване, че често единственото, което може да ги сплоти, е потребността да бъде сразен различен от тях колега. Тогава незабавно се активира правилото: не си ли с нас, ти си против нас. Естествено, войнстващата посредственост няма как да не надделее – в университетите мнозинството определя правилата на играта.
Имитацията властва и в така наречената “научна продукция”. Издават се книги в смешен тираж от 30 до 50 бройки, необходими единствено за хабилитиране. Те са недостъпни за публиката – що да се излага човека с тях? Но ако сте любители на екзотични изживявания и търсите нещо, което наистина да ви потресе, то е достатъчно да се заровите в сборник с доклади от научен форум. Те са неразривна част от академичната дейност, но днес също са превзети от имитатори по една единствена причина: за да се хабилитираш все пак трябва да имаш известен брой публикации. Е, няма начин в подобен сборник да не попаднете на текстове, които ще удовлетворят и най-взискателния ценител на празнодумието и глупостта.
Крайният резултат от подобна, все по-разпространена имитация в образованието, е тотално възпроизводство на немалко функционално неграмотни бакалаври, магистри, доктори на науките, доценти, че и професори… Окичени с всевъзможни научни степени и звания те заживяват с мисълта за своето превъзходство над простосмъртните, пъплещи в краката им. Те не притежават нужните знания и критерии, за да осъзнаят сами, че зад тяхното свръхвисоко самочувствие не стои нищо – няма знания, умения, добри практики.
За съжаление, имитацията на образование не е маловажен, нито пък частен въпрос. Когато има не образовани, а дипломирани хора, то това е вече риск не само за самите тях, но и за обществото като цяло. Той ни засяга дори и затова, че яхнали различни титли, псевдоучени образи завладяват позиции във всички равнища на държавната власт. И вземат решения, влияещи и на съдбата ни.

https://i0.wp.com/www.hse.ru/data/2017/11/07/1158538532/20170908_2045.jpg?w=640&ssl=1

А присъствието им в образователната система е гаранция, че ще възпроизвеждат себеподобни и сред младите хора. Тези от тях, които предпочитат псевдоученето пред сериозното овладяване на знания, сами се обричат на безработица и мизерия утре. Ако нямат късмета да са от олигархичните среди, които демокрацията роди и у нас, те със сигурност ще се окажат нежелани на пазара на труда. Просто защото там ще се търсят хора с качества – алчни за знания, креативни, с критично мислене, умеещи да правят анализи, да намират и приемат оптимални решения… За имитаторът професионалната и социална реализация ще бъде все по-трудна, а най-вероятно и невъзможна утре.
Излиза, че България е страната не само на розите и автоматите АК-47, но и пространство, където най-спокойно се развихря имитацията и на образование. Лично аз дълбоко се съмнявам, че нещо ще се промени – войнстващата посредственост има свойството да се обкръжава с верни последователи и яростни защитници на всички управленчески равнища.
Има университети, за които мнението на Джини Ромети, шеф на IBM и на Тим Кук, генерален директор на Apple – в този си вид висшето образование става безсмислено, няма да е вярно. Но то е удивително точна диагностика на родната образователна система.
И неслучайно в топ-класациите на най-добрите 1000 университета на планетата няма нито едно от 54-те български висши учебни заведения.